Sökning: "drama som metod för konflikthantering"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden drama som metod för konflikthantering.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan – bara bråk eller tillfälle till lärande? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskolepersonal arbetar tillsammans med barnen för att lösa konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Edholm; Louise Sjödin; [2019]
    Nyckelord :Förskolepersonal; konflikthantering; lek;

    Sammanfattning : Vi vill med detta arbete öka våra kunskaper runt konflikter och hur man kan använda leken som metod för att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Vårt syfte och våra forskningsfrågor är hur beskriver förskolepersonalen konflikt bland barn? Hur beskriver förskolepersonalen att de använder lek i konfliktsituationer? Vilka andra konflikthanteringsmetoder beskriver förskolepersonal att de använder? Metod delen beskriver vi hur vi har gått tillväga, genom en semistrukturerad kvalitativ studie där sex förskolepersonal har blivit intervjuade på olika förskolor i Norrland. LÄS MER

  2. 2. Drama i skolan och på fritidshemmet : En kvalitativ undersökning om några pedagogers och elevers uppfattningar om drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johannes Karlberg; [2014]
    Nyckelord :Drama; after-school centers; school; teacher; educator; Drama; fritidshem; skola; pedagog;

    Sammanfattning : The study aims to examine some teachers' and students' conceptions of drama in schools and in after-school centers. “Educator” in this study refers to after-school leaders and drama teachers.  The study is limited to three educators and three students at a public school in the Stockholm area. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i DRACON : Fem elevers upplevelser av undervisning i konflikthantering med dramapedagogik som metod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Sjöstedt; [2014]
    Nyckelord :Conflict management; Drama as a method; Educational drama; Secondary school program; DRACON International 2005 ; Peer-teaching; DRACON in school; DRACON; Konflikthantering; Drama som metod; Dramapedagogik; DRACON International 2005 ; DRACON i skolan; Kamratundervisning; Skolverkets Rapport 2011; DRACON;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka före detta elevers uppfattning om att få undervisning i DRACON. DRACON är ett konflikthanteringsprogram med drama som metod. LÄS MER

  4. 4. Det finns tio olika sätt att säga förlåt, men bara ett sätt som betyder rätt förlåt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elisabeth Töraasen; Jessica Ekelund; [2013]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; förlåt; empati; försk;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte är att undersöka vad pedagoger inom förskolan anser om hur man kan arbeta med konflikthanteringsamt med ordet förlåt med barn. Våra frågeställningar är: - Hur arbetar pedagoger för att barn ska få kunskap i konflikthantering? - Vilken betydelse har ordet förlåt i försoningsstadiet mellan barn i förskolan? - Hur kan pedagoger inom förskolan arbeta för att barn ska kunna göra ett meningsfullt förlåt?Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer från åtta verksamma pedagoger i förskoleverksamheten samt enintervju med en pensionerad pedagog som är vår inspirationskälla. LÄS MER

  5. 5. Lärares och lärarstudenters inställning till konflikter och konflikthantering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sheni Abdulkarim; Lucy Hassoun; [2012]
    Nyckelord :Konflikhantering; konflikthanteringsmodeller; DRAC;

    Sammanfattning : Tidigare forskning beskriver att konflikter i skolan har förändrats och förvärrats på senare år, språket har blivit grövre, liksom de rasistiska påhoppen. Det moderna samhället lägger stora resurser på att utveckla ny teknologi och på att implementera den i skolvärlden men behovet av sociala aspekter lägger man mindre vikt på. LÄS MER