Sökning: "drama som metod i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden drama som metod i skolan.

  1. 1. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  2. 2. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt drama som metod i svenskundervisningen : Lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Carolina Steen; Mikaela Wegmüller; [2022]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; drama som verktyg; dramapedagogik; drama; svenskundervisning; grundskollärare;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan kan utläsas att elever ska få möta och använda drama i undervisningen samt att drama ska vara ett inslag i skolans verksamhet (Skolverket, 2019, ss. 9, 262). LÄS MER

  4. 4. ”Det är inget jävla flum och hoppa runt som många tror” : En kvalitativ intervjustudie om hur forumspel används som en pedagogisk metod i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Hagman; [2022]
    Nyckelord :Dramametoder; forumspel; grundskola; värdegrund.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en induktiv ansats undersöka hur pedagoger använder forumspel som en pedagogisk metod i skolan samt vilka möjligheter och begränsningar metoden har. Studien har tagit utgångspunkt i tidigare forskning om drama och forumspel som en pedagogisk metod samt i skolans värdegrundsarbete, där forumspelsmetoden främst har använts. LÄS MER

  5. 5. Period Drama : Punctuation restoration in Swedish through fine- tuned KB-BERT

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :John Sinderwing; [2021]
    Nyckelord :NLP; Transformer; punctuation restoration; BERT; KB-BERT; machine learning; neural network; NLP; Transformer; återinföring av skiljetecken; BERT; KB-BERT; maskininlärning; neurala nätverk;

    Sammanfattning : Presented here is a method for automatic punctuation restoration in Swedish using a BERT model. The method is based on KB-BERT, a publicly available, neural network language model pre-trained on a Swedish corpus by National Library of Sweden. This model has then been fine-tuned for this specific task using a corpus of government texts. LÄS MER