Sökning: "drama vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden drama vuxna.

  1. 1. Lika åldrar lyssnar bäst? : En multimodal jämförelsestudie om hur ljudillustrationer används i ljuddramer riktade åt vuxna respektive åt barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Vilhelmsson; [2022]
    Nyckelord :Diegetisk Icke-diegetisk musik; ljudillustrationer; ljuddrama; atmosfärsljud; radiodrama;

    Sammanfattning : Sprunget ur den explosionsartade boomen av ljuddraman i Sverige de senaste åren, har frågan växt hos mig just hur man gör ett drama lika fascinerande, fängslande och komplext vis som i exempelvis filmform. Hur ljudillustrationer och dialog ensamma kan skapa samma känslor hos upplevaren. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets musikdesign

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Johansson; Erik Karlsson; [2021]
    Nyckelord :design; digitala medier; fritidshem; meningsskapande; musikundervisning;

    Sammanfattning : Enligt barnkonventionens 13:e artikel står, att barnet ska ha rätt till yttrandefrihet i detuttrycksmedel som barnet väljer. Yttrandefriheten begränsar sig inte till det verbala språket, utaninnefattar lika mycket andra uttrycksformer såsom musik, bild, drama och dans. LÄS MER

  3. 3. Lek som arbetsmetod för att stötta barn : En studie om hur förskollärare kan använda lek för att stötta barn i olika situationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Berglund; Ester Bergström; [2017]
    Nyckelord :Barns fobier; Barns rädslor; Drama; Fantasilek; Förskollärarens deltagande; Lek; Lekens betydelse; Lärplattan; Teknik; Tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var undersöka vilka arbetsmetoder och redskap förskollärare använder för att stötta barn genom lek i förskolans verksamhet. Vi redogör för tidigare forskning om hur lek används i olika situationer för att stötta barn, men även hur barn och vuxna kan ha olika synsätt på vad lek innebär och dess syfte. LÄS MER

  4. 4. ”Jag gör uppror mot det här sittandet” : Lärares resonemang kring drama som metod i svenskundervisning.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Neimark; [2017]
    Nyckelord :Drama; svenskundervisning; läsförståelse; förkroppsligad litteraturläsning;

    Sammanfattning : Drama är en metod som verkar främjande för kommunikativa förmågor på grupp- och individnivå. Det gynnar såväl ämneslärande som social utveckling. LÄS MER

  5. 5. Estetiska aktiviteter i förskolans verksamhet : Bild, sång och musik, dans och drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Rebecka Magnusson; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskola; estetik; bild; sång; musik; drama; dans; uttryck; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan, Lpfö98 (Skolverket, 2016) har som strävansmål att barn i förskolan ska få skapa och att de ska utveckla förmågan att uttrycka sig i estetiska aktiviteter såsom bild, sång och musik, dans och drama. Litteraturen som används i denna studie beskriver många fördelar för barns utveckling i och genom estetiska aktiviteter såsom att estetiska aktiviteter bidrar till barns fantasi och kreativitet, samt gynnar identitetsskapandet och barns interaktion med andra barn och vuxna. LÄS MER