Sökning: "dramalek i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden dramalek i förskolan.

  1. 1. Trolla med normer snarare än "rätt och fel". En studie om pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Efthymia Michailidou; Natalia Herraiz Caldenius; [2021]
    Nyckelord :Preschool didactics; social constructionism; gender pedagogy; norm-critical pedagogy; drama pedagogy; gender; social construction; meaning-making; children s interpretive reproduction; learning in the making; drama role; language use; norms; Förskoledidaktik; Socialkonstruktionism; genuspedagogik; normkritisk pedagogik; dramapedagogik; genus; social konstruktion; meningsskapande; barns tolkande reproduktion; lärande i tillblivelse; dramalek; kunskap; språkbruk; normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama samt att belysa vilka eventuella utmaningar de möter i arbetet. Studien präglas av kvalitativ metod och utgår ur ett socialkonstruktionistisk perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Motorik i förskolan : En lustfylld upplevelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sarah Holmberg Grisell; [2018]
    Nyckelord :Produktarbete; motorik; rörelsesaga; förskola;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om små barns grovmotoriska utveckling och hur man som pedagog kan stimulera en lustfylld upplevelse tillsammans med barnen. Syftet är att skapa en produktprototyp som tillför ett medvetet arbete med grovmotoriska rörelser i förskolan där pedagogen medverkar aktivt. LÄS MER

  3. 3. Förskolebanken : Ett pedagogiskt material med dramalekar för pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsa Norrby; Annici Pettersson; [2016]
    Nyckelord :dramalek; material; förskola; styrd lek; drama;

    Sammanfattning : Våra egna erfarenheter har lett till att vi ville skriva om drama i förskolans verksamhet och utforma en produkt för pedagoger. Detta för att öka ämnets status och betydelse i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Empati i förskolan : Hur förskollärare främjar barns empatiska utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Ståhl Granlund; Ulrika Svensson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; empati; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur förskollärare främjar barns utveckling av empati i förskolan. I livets sociala sammanhang ser vi empatiförmågan som en grundpelare. För att barns empatiförmåga ska utvecklas krävs det ett samspel med andra barn och viktiga vuxna och där har förskolläraren en betydande roll. LÄS MER

  5. 5. Musik och gestaltning i förskolan – en kvalitativt jämförande studie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Håkansson; Anna Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Musik; gestaltning; sång; dramalek; forumspel; för;

    Sammanfattning : Med detta examensarbete vill jag fästa uppmärksamheten på de skapande ämnena och peka påatt syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogikens betydelse för lärandet,främst med fokus på musik och gestaltning inom förskolan. Examensarbetet baserashuvudsakligen på samtalsintervjuer och direktobservationer, litteratur samt information viahemsidor från Utbildningsdepartementet angående läroplaner, samt VR angåendeforskningsetiska regler. LÄS MER