Sökning: "dramapedagog"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet dramapedagog.
1. Drama - en möjlighet att förverkliga läroplanen? : Dramapedagogers tankar om dramas funktion i grundskolan
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Drama is not a subject in the Swedish compulsory school. Still, drama pedagogues works in schools with scheduled drama lessons, although without any curriculum. This phenomenological study aims to examine the function of drama in the Swedish compulsory school through thoughts and reflections from drama pedagogues working in this context. LÄS MER
2. Estetiska samtal : Drama och dans som kamrat för språk och kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att få ökad kunskap om hur förskollärare, en dramapedagog och endanspedagog arbetar med drama och dans i främjandet av barns språk- ochkommunikationsutveckling.Studien utgår från en fenomenografisk ansats och kvalitativ metod med fokus på intervjuer medtre förskollärare, en dramapedagog och en danspedagog. LÄS MER
3. Att förmedla en helhet : Samspel och inlevelse inom kulturskolans teaterundervisning – en didaktisk studie
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att förstå och synliggöra en del av det didaktiska arbetet i teaterundervisningen inom kulturskolan genom drama- och teaterpedagogers uppfattningar av begreppen samspel och inlevelse och hur de relaterar till den pedagogiska praktiken. Didaktisk forskning för teaterämnet inom denna kontext är näst intill obefintlig. LÄS MER
4. Dramalärare i akademin : En fenomenografisk studie om hur dramalärare i akademin uppfattar sitt arbete.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Den följande studiens övergripande syfte är att undersöka och synliggöra hur lärare som undervisar i drama och är verksamma inom akademin uppfattar sitt arbete. Det handlar om deras vardagsvärld. I studien benämns dessa lärare som dramalärare. LÄS MER
5. Varför drama? : En studie om betydelsen av drama för elever i F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka och få mer kunskaper omlärare och dramapedagogers uppfattningar om dramats betydelse för elever i F-3.Genom semistrukturerade intervjuer med två lärare och en dramapedagog har datasamlats in för att kunna besvara vilken betydelse de anser att drama kan ha förinlärning av ämnesstoff, för att förebygga och lösa konflikter, för blyga ellerinåtvända elever samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med att arbeta meddrama i skolan. LÄS MER