Sökning: "dramapedagogik övningar"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden dramapedagogik övningar.

  1. 1. Tankar om teater : Elevers perspektiv på undervisning i teater på kulturskola

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Cecilia Saxe; [2023]
    Nyckelord :Dramapedagogik; teater; kulturskola; elevperspektiv; medskapande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna undersökning har varit att synliggöra elevers perspektiv på undervisningen i ämnetteater på kulturskola. Frågeställningarna har berört hur eleverna upplever undervisningen, vad deanser att de lär sig i teatersalen samt vilka möjligheter till inflytande och medskapande de ser finns inom undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Med muntligt berättande som ingång i drama : Ett lärande i fiktion genom drama

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Annika Halvarson; [2019]
    Nyckelord :dramapedagogik; muntligt berättande; estetisk distans; fiktion; appropriering;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa fallstudie, som främst tagit stöd i sociokulturell teori, undersöktes hur det muntliga berättandet, med temat utanförskap, påverkade ett dramaarbete med statyövningar bland lågstadieelever. Studiens fokus omfattade även hur eleverna förhöll sig i den uppkomna fiktionen samt hur reflektion, i och ur handling, bidrog till nya insikter och erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Känslobussen och Dirigenten – Yngre elevers upplevelser av två dramaövningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johanna Åberg; [2018-01-10]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; drama; elevers upplevelser av drama; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Att pedagogiskt drama är en metod som väcker många känslor och upplevelser hos elever kanske många kan relatera till. Men hur upplever och tänker yngre elever egentligen kring drama? Detta har jag valt att undersöka med anledning av att jag själv inte enbart har positiva upplevelser av det, men även för att jag gick in i studien med uppfattningen om att dramapedagogik har många gynnsamma effekter på undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Det bästa att jag har lärt mig många ord : En fältstudie om tillämpningen av dramapedagogik när unga andraspråkstalare läser Selma Lagerlöfs Bortbytingen

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie-Chantal LONG; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; dramapedagogik; andraspråksutveckling; estetiska lärprocesser; Selma Lagerlöf; äldre litteratur; Bortbytingen;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur en grupp unga andraspråkstalare tar sig an en klassisk, äldre text skriven på ett förhållandesvis ålderdomligt språk, Selma Lagerlöfs saga Bortbytingen, med hjälp av dramapedagogiska övningar samt genom gestaltning och återberättande av den litterära texten.   Metoden som används för att samla in material till studien är en triangulering av flera kvalitativa grepp: inspelade intervjuer, dels en fokusgruppintervju av eleverna, och dels en enskild intervju av deras sas-lärare; frågeformulär med enskilda svar från eleverna och deras lärare; loggböcker från eleverna och deras observerande lärare samt den deltagande forskaren; inspelningar av fem arbetspass inklusive det avslutande uppspelet. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiskt Drama - En möjlighet, Empirisk studie med ungdomar om normer, sexualitet och könsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Gisslow; [2012]
    Nyckelord :Normer; sexualitet; könsidentitet; pedagogisk drama;

    Sammanfattning : Min studie är av kvalitativ art med syftet att undersöka om jag med hjälp av dramapedagogik kunde medvetengöra olika normer och i synnerhet normer kring genus, sexualitet, homosexualitet och könsöverskridande identitet i en klass med elever i 13-14 års ålder. Min empiriska del av studien bestod av olika dramapedagogiska övningar och gruppdialog med eleverna. LÄS MER