Sökning: "dramapedagogik och förskolebarn"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden dramapedagogik och förskolebarn.
1. "Drama är nyckeln till lärande." : Förskollärarens erfarenheter av drama med de yngsta barnen i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Dagens förskolor möter ständigt de allra yngsta barnen i åldrarna 1-2 år och förskolans utbildning ska lägga grunden för ett livslångt lärande. I förskolans utbildning ingår undervisning som ska genomsyras av utforskande och upplevelser, därtill estetiska uttryskformen drama ingår i förskollärarens arbetssätt. LÄS MER
2. Pedagogers erfarenheter av drama och yngre barns självförtroende : En intervjuundersökning med tre pedagoger
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Självförtroende har alltid varit ett problem för många människor vilket kan påverka deras yrkesmässiga och sociala liv. Drama kan fungera som en metod för att stärka barn som har dåligt självförtroende genom att arbeta med exempelvis rollspel, kroppsspråk och ansiktsuttryck. LÄS MER
3. Drama som magiskt möte : En undersökning med förskolebarn i fokus
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Horovitz, M (2010). Drama som magiskt möte – en undersökning med förskolebarn i fokus. C-uppsats i dramapedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i Gävle.Abstract Den här uppsatsen handlar om ”magiaspekten” i det dramapedagogiska arbetet med barn i förskoleåldern. LÄS MER
4. Kan dramalek stimulera barns lust och nyfikenhet till matematiskt tänkande? : en etnografisk studie om dramalek och matematik i förskolan
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om pedagogledda dramalekar med matematiskt innehåll kan stimulera till och skapa ett intresse för vidare utforskande av matematiska lekar, begrepp och användningsområden hos förskolebarn i deras fria lek. I bakgrunden behandlas dramapedagogik, lek, 4-5 åringens utveckling och matematik i förskolan. LÄS MER
5. Utomhuspedagogik som metod vid undervisning om allemansrätten i grundskolans tidigare år
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att utforma en lektionsplanering om allemansrätten utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv. Designen består av en lektionsplanering på fyra lektioner som har handlat om allemansrätten och vad den innebär. Samtliga lektioner har utförts i utomhusmiljö. LÄS MER