Sökning: "dramaturgi tv"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden dramaturgi tv.

  1. 1. Den blå stolen : En studie om Barncancerfondens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ulrika Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Emotional marketing; The Childhood Cancer Foundation; TV commercial; semiotics; rhetoric; storytelling; Emotionell marknadsföring; Barncancerfonden; TV-reklam; semiotik; retorik; storytelling.;

    Sammanfattning : Välgörenhetsorganisationer använder sig av emotionell marknadsföring, via bland annat storytelling i reklamfilmer, med avsikten att väcka känslor och erhålla monetära gåvor från mottagarna. En av dessa organisationerna är Barncancerfonden som år 2013 ändrade sitt kommunikationskoncept i takt med att forskningen inom barncancer gick framåt. LÄS MER

  2. 2. “We shoot fellers as need shooting, save fellers as need saving, and feed 'em as need feeding” : En narratologisk analys av narrativet i Red Dead Redemption 2 och användningen av rollspel i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Axel Wallin; Iskan Ahmed; [2020]
    Nyckelord :tv-spel pc-spel rollspel narratologi dramaturgi medmänsklighet samhörighet lärarkompetens skönlitteratur svenska Red Dead Redemption 2 spelvärld gymnasieskolan skola litteraturstudier svenskämne fiktion;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida rollspel (inom TV- och PC-spel) kan bidra till svenskämnets litteraturundervisning på gymnasiet. Vi har utgått från spelet Red Dead Redemption 2 för att sedan analysera dess narrativ och lyfta fram relevanta perspektiv som kan bidra till elevers skönlitterära kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Saklig politik, det strategiska spelet ellerpersonen bakom åsikterna? : - En kvalitativ innehållsanalys av hur gestaltning och framställning av partiledare såg ut iYoutubeprogrammet “Partitempen” och “Partiledarintervjun” i TV4 under valrörelsen 2018.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Westman; Strid Louisa; [2019]
    Nyckelord :Partiledare; Gestaltningar; Dramaturgi; Social media; Traditionell media;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Det nya medielandskapet innebär förändringar inom politiken. Det finns fler möjligheter för informationsspridning, samtidigt som medborgare själva väljer vilka kanaler man vill vistas på och därmed vilken information man tar del av. LÄS MER

  4. 4. Expeditionen in i kommersialismen : En semiotisk analys av öråden i Expedition: Robinson och jämförelse mellan SVT, TV3 och TV4:s versioner

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Maria Månsson; [2018]
    Nyckelord :Reality-tv; Expedition: Robinson; dokusåpa; public service; kommersialism; semiotisk analys; SVT; TV4; TV3.;

    Sammanfattning : Expedition: Robinson är ett reality-program som sänts i både public service och kommersiella kanaler. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Expedition: Robinson har utvecklats genom åren och ställa detta i relation till reality-genrens utveckling och de kanalbyten som programmet gjort. LÄS MER

  5. 5. 22 spelare utan en författare: fotbollen -- ett oskrivet drama

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap; Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Samuel Kvist; [2016]
    Nyckelord :Fotboll; estetik; konst; litteratur; drama; Ekelund; Knausgård; Valdemar-Holm; Premier League; mediering; TV; Supporter; kommers; globalisering; Jonathan Wilson; Andy Tate; Myt; Offside; berättande; dramaturgi; Cultural studies; sociologi; FIFA; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : En medieteoretisk analys av kontemporär mediering av fotbollen både vad gäller TV och tidningar. Uppsatsen söker etablera ett samband mellan en allt mer utbredd konstjargong i medieringen av fotbollen med den eskalerande kommersialiseringen av densamma där konsten/dramat får stå som alibi eller ursäkt och ibland motvikt mot penningens utbreda inflytande. LÄS MER