Sökning: "dualitet"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet dualitet.

  1. 1. Dubbla kulturer och identitetens mångfald : Identitetsskapande hos andra generationens invandrare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Beri Aldur; [2024]
    Nyckelord :identity; ethnic identity; biculturalism; intersectionality; social identity theory;

    Sammanfattning : Individer som befinner sig mellan olika kulturer upplever ofta utmaningar associerade med dubbelidentitet. Syftet med denna studie var att undersöka hur andra generationens invandrare upplever sin identitet när de har föräldrar med annan etnisk bakgrund än svensk. LÄS MER

  2. 2. ATT VÅRDA PATIENTER MED COVID-19

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maryan Ali Hagi Issa; Meron Norahun; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19 är en smittsam sjukdom som har drabbat miljontals människor runt om i världen. Den smittsamma sjukdomen är en utmaning för sjukvården att behandla och samtidigt skydda sig själv. Det finns begränsade antal forskningar om vilka omvårdnads kompetenser som krävs för de som är i frontlinjen under en global katastrof. LÄS MER

  3. 3. Modererande påverkan av finansiell prestation på förhållandet mellan CSR och styrelsesammansättningen : En kvantitativ studie på 433 börsnoterade nordiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lorin Batti; Delinna Tewolde; [2023]
    Nyckelord :Corporate Financial Performance CFP ; Corporate Social Responsibility CSR ; Environmental; Social and Governance ESG ; Board characteristics; Nordic firms; Board Governance; Corporate Social Performance CSP ; Finansiell prestation CFP ; Corporate Social Responsibility CSR ; Environmental; Social Governance ESG ; Styrelseegenskaper; nordiska bolag; Bolagsstyrning;

    Sammanfattning : Syfte: Ett växande intresse för CSR och dess betydelse lyfter fram rollen av bolagsstyrning. Bland annat ifrågasattes styrelsens roll i att utveckla strategier och uppfylla krav från diverse intressentgrupper. LÄS MER

  4. 4. Vi träffas i fikarummet : en analys av kunskapsflödet vid ett universitetsnära avknoppningsbolag

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Line Larsson; Elias Naessén; [2023]
    Nyckelord :Avknoppningsföretag; tyst kunskap; immateriella tillgångar; publicering; patentering; SweTree Technologies AB; Woodheads AB; Technology Transfer; lärarundantaget;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka hur kunskap rör sig till, inom och från ett universitetsnära avknoppningsbolag utifrån frågeställningen: vilka faktorer påverkar flödet av kunskap mellan universitet och avknoppningsbolag? Denna övergripande frågeställning besvaras därefter utifrån tre delfrågor: vilken funktion har patentering och publicering i vetenskapliga tidskrifter i flödet av kunskap mellan universitet ochavknoppningsbolag?; vilken funktion har tyst kunskap i samarbetet mellanavknoppningsbolag och universitet?; och vilken påverkan har immateriella tillgångar (såsom rykte, legitimitet och trovärdighet) på hur kunskap rör sig i samarbetet mellan avknoppningsbolag, universitet och industri? Studien utgörs av en fallstudie av FoU-bolaget SweTree Technologies AB och dess samarbete med investeringsbolaget och forskarkollektivet Woodheads AB. Frågeställningarna besvaras utifrån åtta semistrukturerade intervjuer med Woodheadsforskare, en immaterialrättsjurist och personer med tidigare involvering i SweTree Technologies AB. LÄS MER

  5. 5. Lärares användande av målspråket och språkbyten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tobias Elmlund; Oscar Ekbäck; [2022]
    Nyckelord :Språkbyten; målspråk; engelskundervisning; mellanstadiet; kvalitativa intervjuer; engelska som främmande språk; lärares uppfattning om engelska;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om sitt eget muntliga användande av engelskan i undervisningen i årskurs 4–6, samt få en förståelse för när de väljer att byta språk i klassrummet. I studien använder vi oss av kvalitativa, semistukturerade intervjuer, vilket ger oss ett resultat som identifierar klassrumsklimatet, lärarens egen förmåga och elevernas förmågor inom språket som de huvudsakliga anledningarna till användandet av språkbyten i undervisningen. LÄS MER