Sökning: "dubbla budskap kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden dubbla budskap kommunikation.

  1. 1. ”Tjenixen boss!” En kritisk diskursanalys av interna mail i en säljorganisation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Håkansson; [2021]
    Nyckelord :Mail; kommunikation; organisation; relationer; språkhandlingar; sociala strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka relationer mellan sändare och mottagare i interna mail i en hierarkiskt uppbyggd säljorganisation. Studien ska besvara vilka språkhandlingar och sociala strategier som används och hur användandet av dessa påverkar relationen mellan sändaren och mottagaren. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är allt ifrån en hantverkare till säljare” : En kvalitativ studie om det osynliga kontraktets betydelse för arbetstagare och arbetsgivare inom handelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Matilda Örtenmark Nilsson; Louise Blomqvist; [2018]
    Nyckelord :Osynligt kontrakt; Anställningskontrakt; Handelsbranschen; Kommunikation; Förväntningar; Arbetsgivare; Arbetstagare; Relationer; Löften; Kontraktsbrott;

    Sammanfattning : Något som anglosaxisk forskning har uppmärksammat i mycket större utsträckning än svensk forskning, är så kallade osynliga kontrakt. I Sverige har man stor tillit till sina arbetstagare och många inom handelsbranschen är anslutna till handelsavtalet, vilket skapar ett skyddsnät för både arbetstagare och arbetsgivare. LÄS MER

  3. 3. För unga för att vara gamla : En analys av betydelser och ideal i skönhetsannonser som riktar sig till äldre kvinnor.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Viitasalo; [2018]
    Nyckelord :multimodal analys; textkommunikation; svenska; kommunikation; reklam; reklamannonser; skönhetsannonser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur reklamannonser som riktar sig till äldre kvinnor utformas för att förstå vilka betydelser och normer äldre kvinnor tillskrivs, med andra ord vilka budskap äldre kvinnor möts av i livsstilsmagasin. Syftet är också att ta reda på om dessa ideal stämmer överens med de budskap som, enligt tidigare forskning, framställs genom retoriken i tidningen M-magasin. LÄS MER

  4. 4. Nytta eller onödigt arbete? : En studie om de nationella provens betydelse för svenskundervisningen

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Sivén; [2014]
    Nyckelord :nationella prov; svenskämnet; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att ta reda på vad några svensklärare beskriver att de nationella proven har för betydelse för undervisningen i svenskämnet. Genom kvalitativa intervjuer med fyra svensklärare har det framkommit att de nationella proven fungerar som ett stöd för lärarna samtidigt som det tar upp mycket tid och arbetskraft. LÄS MER

  5. 5. Styrmodellen som kommunikationskanal -En fallstudie över Swedbank

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elisabeth Karlsson; Sandra Nordblad; [2012-04-16]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; styrmodell; kommunikation; institutionell teori; ;

    Sammanfattning : Problemdiskussion Det finns ett behov för organisationer att designa framgångsrika styrmodeller. Styrmodellerna behöver tas fram dels med utgångspunkt i organisationens strategi, dels i relation till övriga externa och interna faktorer. En styrmodell ger önskat resultat när de anställda uppfattar och agerar i linje med ledningens strategi. LÄS MER