Sökning: "dubbla kompetenser"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden dubbla kompetenser.

  1. 1. Vilka dubbla karriär-upplevelser predicerar mental hälsa hos idrottselever på gymnasienivå? : En tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sara Hagehall; Julia Fallesen; [2024]
    Nyckelord :Health; well-being; dual career; upper secondary school in sports; youth athletes; Hälsa; välbefinnande; dubbla karriärer; idrottsgymnasium; ungdomsidrottare;

    Sammanfattning : Mental health is an important resource for a successful and developing athleticcareer (Schinke et al., 2018), which also results in better performance (Henriksen et al.,2019). Commitment to a dual career (DC) seems to be beneficial to the athlete inrelation to several aspects (Aquilina, 2013; Stambulova et al. LÄS MER

  2. 2. Dubbla karriärer på idrottsgymnasium : En kvantitativ studie om idrottselevers dubbla karriär-upplevelser kan predicera hanteringen av en dubbel karriär.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Maja Fridh; Simon Lundell; [2024]
    Nyckelord :Dual career; upper secondary sports school; student-athlete; experiences and coping; Dubbel karriär; idrottsgymnasium; idrottselev; upplevelser och hantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottselever på idrottsgymnasium upplever den dubbla karriären med fokus på om DK-kompetenser, DK-fördelar, DK- hinder, DK-stöd samt välbefinnande predicerar idrottselevernas DK-hantering. Deltagarna i studien valdes genom ett tillgänglighetsurval och studien hade en kvantitativ tvärsnittssdesign där datasinsamlingen genomfördes genom att idrottseleverna fick möjligheten att svara på ett digitalt frågeformulär. LÄS MER

  3. 3. Mer än bara idrott : Studentgolfspelares upplevelser och hanteringar av olika scenarier i den dubbla karriären

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sebastian Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Student golfer; core challenges; scenario; dual career; competences; support; coping strategies; Studentgolfspelare; kärnutmaningar; scenarier; dubbel karriär; kompetenser; stöd; hantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka studentgolfspelares upplevelser och hanteringar av olika scenarier i den dubbla karriären. Studien genomfördes enligt en kvalitativ metod där deltagarna var nio män och en kvinna 20–32 år gamla (M=25,00, SD=3,79). LÄS MER

  4. 4. Stressade situationer och höga ambitioner : Studentgolfspelares upplevelser och hanteringar av olika scenarier i den dubbla karriären

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Atle Holmlund; [2023]
    Nyckelord :Student golfer; core challenges; scenario; dual career; competences; support; coping strategies; Studentgolfspelare; kärnutmaningar; scenarier; dubbel karriär; kompetenser; stöd; hantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka studentgolfspelares upplevelser och hanteringar av scenarier inom den dubbla karriären med studier och elitkarriär inom golf. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats och data samlades in genom 10 semistrukturerade intervjuer där deltagarnas ålder varierade mellan 20 och 32 år (M=25,00, SD=3,79). LÄS MER

  5. 5. När vi vänder oss mot historien : En analys av genetiska och genealogiska perspektiv i gymnasieelevers svar på prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Erik Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genealogiskt; Genetiskt; historiedidaktik; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Historia ska i gymnasieskolan utveckla elevers förmåga att använda historien som en referensram för att bättre kunna förstå sin samtid och därmed även sin framtid. Detta kallas även för historiemedvetande. I detta sammanhang utgör en grund att förstå att vi människor är och har en historia. LÄS MER