Sökning: "dunn och dunns lärstilar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden dunn och dunns lärstilar.

  1. 1. Användbarhet för e-läromedel : anpassning för olika lärstilar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för arkiv- och datavetenskap

    Författare :Kristina Linde; [2014]
    Nyckelord :Usability; learning style; e-learning; user centered system design; VAKT; Användbarhet; lärstilar; e-läromedel; användarcentrerad systemdesign; VAKT;

    Sammanfattning : Vid utveckling av elektroniska läromedel är användbarhet en viktig faktor. Vad som är användbart är beroende av användarens behov och förutsättningar och läromedel har ofta en heterogen målgrupp. Målet med den här undersökningen har varit att besvara frågan hur e-läromedel kan användbarhetsanpassas för olika lärstilar. LÄS MER

  2. 2. Individualisering inom sfi ur lärarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Svitlana Bäck; [2012-08-14]
    Nyckelord :individualisering; individanpassa; lärstilar; sfi;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag några sfi-lärares syn på individualisering. Vilka möjligheter respektive begränsningar ser de med att individualisera undervisningen? Med denna studie vill jag också ta reda på hur de arbetar med individualisering samt vad de tror att den har för effekt på språkinlärningen. LÄS MER

  3. 3. Genom alla sinnen in i alla minnen : En undersökning av lärstilsanpassad undervisning och social reproduktion av kulturellt kapital

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Henri Nyman; [2012]
    Nyckelord :lärstilar; kulturellt kapital; social reproduktion; grammatikundervisning; främmandespråksundervisning; moderna språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen för inlärning genom olika lärstilar för att tillgodose alla elevers behov i en skola för alla och ta reda på huruvida grammatikundervisningen så som den ser ut idag ger somliga elever sämre förutsättningar för att gå vidare till eftergymnasiala studier? Jag undersöker hur grammatikundervisningen ser ut i spanskämnet på högstadie- och gymnasienivå och tar reda på i hur stor utsträckning lärstilsanpassad undervisning förekommer. Vidare undersöker jag vilket sambandet kan vara mellan rådande undervisningsmetoder och elevers studieambitioner och elevernas tillgångar till kulturellt kapital. LÄS MER

  4. 4. Lärstilsmodeller : en jämförande litteraturstudie av Dunn och Dunns Learning Style Inventory och Vermunts Inventory of Learning Styles

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sara Göthman; [2011]
    Nyckelord :learning style; cognitive style; learning style inventory; inventory of learning styles; lärstil; inlärningsstil; lärstilsmodell;

    Sammanfattning : Syftet med min studie har varit att belysa två olika lärstilsmodeller Dunn & Dunns Learning Style Inventory (LSI) och Vermunts Inventory of Learning Styles (ILS) för att urskilja deras olikheter. Detta arbete är en forskningskonsumerande uppsats som är baserad på tidigare forskning inom ämnet lärstilar. LÄS MER

  5. 5. Lärstilar i praktiken. En ny chans för elever på en vuxenutbildning?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cathrine Evertsson; Jeanette Westler; [2010-09-09]
    Nyckelord :lärstilar; sociokulturellt perspektiv; hjärnforskning; Dunn Dunns lärstilsmodell; Gardner; specialpedagogik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Vi vill ta reda på om det verkligen går att möta de olika lärstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bättre om de får arbeta lärstilsinriktat. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger möter vuxna inlärare med skolsvårigheter och vad det resulterar i för eleverna i en verksamhet som utgår från Dunn & Dunns lärstilsmodell. LÄS MER