Sökning: "dynamiska matematikprogram"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden dynamiska matematikprogram.

  1. 1. Alla är ju parallellogrammer! : En interventionsstudie med dynamiska matematikprogram i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Wikstrand; Matilda Eklöf; [2023]
    Nyckelord :geometri; dynamiska matematikprogram; fyrhörningar; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att tillföra kunskap om hur dynamiska matematikprogram kan användas av lärare i lågstadiet (årskurs 2) för att utveckla elevers förståelse för fyrhörningar. Vi ämnade också ta reda på vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid utformningen av en undervisningsaktivitet likt denna. LÄS MER

  2. 2. Dynamiska matematikprograms påverkan på elevers prestationer i matematik : En litteraturstudie av kvantitativ forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Gahnfelt; [2022]
    Nyckelord :Dynamiska matematikprogram; matematikundervisning; elevprestationer; matematikområden; GeoGebra; Desmos; Cabri; Geometer s Sketchpad; kvasiexperimentell metod;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har numera en betydande roll i matematikundervisningen på gymnasiet, där dynamiska matematikprogram är ett tänkbart verktyg. I denna litteraturstudie sammanställs kvantitativ forskning för att ta reda på om undervisning med dynamiska matematikprogram leder till bättre elevprestationer i matematik, och i så fall inom vilka matematikområden detta gäller. LÄS MER

  3. 3. Den uppkopplade skolan - Lärares uppfattning och implementering av digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Wållberg; Lisa Westerlind Landby; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Matematik; TPACK; lärarperspektiv; gymnasiet;

    Sammanfattning : Digitala verktyg blir alltmer synliga i klassrummen, med kursplaner och styrdokument som uppdateras regelbundet med hänsyn till den digitala värld vi bor i. Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares implementering av och uppfattning på olika digitala verktyg. Resultaten baseras på 8 intervjuer med matematiklärare på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Translation av funktionsgrafer med dynamiska matematikprogram : En fallstudie av gymnasieelevers undersökande arbetssätt med GeoGebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fredrik Hollström; [2018]
    Nyckelord :Artefakter; dynamiska matematikprogram; funktioner; GeoGebra; matematikundervisning; semiotisk mediering; translation; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : I denna studie analyserades potentialen av ett dynamiskt matematikprogram när elever arbetar med translation av funktionsgrafer och använder ett undersökande arbetssätt. I studien användes det dynamiska matematikprogrammet GeoGebra. LÄS MER