Sökning: "dyslexi i högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden dyslexi i högskola.

  1. 1. Tillgänglighet av digitala nyhetskällor för dyslektiker

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Tomas Zwolinski; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; Dyslexia; Information; Internet; Assistive technology; Tillgänglighet; Dyslexi; Information; Internet; Hjälpmedel;

    Sammanfattning : I Sverige finns det ett lagstadgat krav som kräver att offentliga aktörers webbplatser måste uppfylla särskilda krav som rör digital tillgänglighet. Att digitala dagstidningar inte omfattas av lagen, och inte är tvingade till att leva upp till kraven, kan vara en orsak till att flera undersökningar visar på att dyslektiker inte läser dagstidningar på internet i samma utsträckning som befolkningen utan något funktionshinder. LÄS MER

  2. 2. "Från förvirrad till jätteförvirrad" : En studie med exempel på vad som kan hjälpa elever med diagnosen dyslexi att nå målen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Christine Åsbacka Nääf; [2021]
    Nyckelord :extra anpassningar; dyslexi; fokusgruppsamtal; god undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få ta del av och få förståelse för hur fyra elever med diagnosen dyslexi i årskurs åtta och nio, deras vårdnadshavare, svensklärare, svenska som andraspråkslärare, speciallärare och specialpedagog uttrycker sin uppfattning om vad som behövs för att eleverna ska nå målen i svenskämnet. Specialpedagogiska perspektiv användes som teoretisk ram i studien. LÄS MER

  3. 3. Den otillräcklige läraren : En kvalitativ intervjustudie om lärares upplevelser av en anpassad undervisning för elever som har dyslexi, läs- och skrivsvårigheter i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Anpassning; dyslexi; extra stöd; gymnasieskola; läs- och skrivsvårigheter; undervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka svårigheter som svensklärare upplever att det finns med en anpassad undervisning för gymnasieelever som har dyslexi eller andra läs- och skrivsvårigheter. Undersökningen är baserad på en kvalitativ metod med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Dyslexi : Vägar för att nå kunskapskraven i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria From; Elvira Johansson; [2021]
    Nyckelord :Icke-konfessionell; läroplan; läroplansteori; formulering; transformering; realisering;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka hur lärare, speciallärare och specialpedagoger arbetar i ämnet svenska med elever som har diagnosen dyslexi. Den teorin som arbetet grundar sig på är The Simple View of Reading, The Simple View of Writing och specialpedagogiska perspektiv vilka förklarar svårigheterna med diagnosen dyslexi samt vad eleverna behöver hjälp med. LÄS MER

  5. 5. Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter på högstadiet : Svensklärares anpassningar och syn kring bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Vigholm; [2021]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; dyslexi; högstadiet; lärarkompetens; läs- och skrivsvårigheter; svensklärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur svensklärare på högstadiet har tillägnat sig kunskap om hur de ska arbeta med elever som har dyslexi eller läs- och skrivsvårigheter och på vilka sätt de anpassar sin undervisning för dessa elever samt ta reda på hur lärarna tänker kring bedömning gällande elever med denna problematik. Jag genomför en kvalitativ studie och använder mig av intervju som metod, där sex stycken lärare intervjuas. LÄS MER