Sökning: "dyslexi kompensatoriska hjälpmedel läsning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden dyslexi kompensatoriska hjälpmedel läsning.

  1. 1. "Du kan vara i skolhimlen eller skolhelvetet, allt handlar om vilka vuxna du möter" : En studie om ADHD, dyslexi och sociala relationer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Wirengård; [2021]
    Nyckelord :ADHD; dyslexi; komorbiditet; relationskompetens; samarbete; kategoriskt kompensatoriskt perspektiv; relationellt kritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever med ADHD och dyslexi på mellanstadiet, deras vårdnadshavare och lärare upplever att de sociala relationerna dem emellan påverkar elevernas läs- och skrivutveckling. Studiens frågeställningar är följande: Vilka framgångsfaktorer ser eleverna, deras vårdnadshavare och lärare som betydelsefulla för att eleven ska lyckas med sin läs- och skrivutveckling? Vilka utmaningar ser informanterna att det finns i arbetet med elevens läs- och skrivutveckling? Hur upplever lärarna och vårdnadshavarna att samarbetet mellan skolan och hemmet påverkar elevens läs- och skrivutveckling? För att kunna uppnå syftet och besvara frågeställningarna har en kvalitativ studie genomförts, datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Stöd i läs- och skrivsvårigheter. En kvalitativ studie av lärares upplevelser av elevers stöd i svårigheterna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Persson; [2014-03-31]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; särskilt stöd; kategoriskt och relationellt perspektiv; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärarna upplever det stöd som elever i läs- och skrivsvårigheter har. Jag utgår då från frågorna: • Hur ser lärare på läs-och skrivsvårigheter? • Hur ser det nuvarande stödet ut? • Vilket stöd önskar lärarna till elever i läs-och skrivsvårigheter? Teori: I teorin beskrivs de två huvudperspektiven som vi i Sverige har i specialpedagogiken: Det kategoriska och det relationella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Talsyntesen – Dyslektikerns glasögonoch ett stöd för många läs- och skrivsvaga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Andreas Runnö; [2010]
    Nyckelord :kompensatoriska hjälpmedel; talsyntes; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; läsning; motivation; självförtroende;

    Sammanfattning : According to the National Agency for Education 06-06-2010 are approximately 115 000 students graduating from Secondary School in the year of 2010. Out of these students, we know that thousands of them are hampered by reading and writing disabilities in various degrees. LÄS MER

  4. 4. Att kunna läsa lika bra som alla andra : elevers uppfattning av kompensatoriska läshjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Agneta Gustafsson; Inger Jaensson; [2006]
    Nyckelord :Kompenserande läshjälpmedel; datorstödd undervisning; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; motivation; självbild;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen var att jämföra elevers uppfattningar av att använda kompenserande läshjälpmedel med de teorier som finns kring läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Metod Metoden som använts är kvalitativ med intervjuer med halvstrukturerad uppläggning. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivsvårigheter l dyslexi hos vuxna. Omfattning - konsekvenser - lösningar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linda Hansson; [2001]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Avsikten med detta arbete var att studera och belysa den problematik som läs- och skrivsvårigheter/dyslexi medför i vuxen ålder, med fokus på problematikens omfattning, svårigheter, emotionella och praktiska konsekvenser samt på hur väl utbud av och tillgång till rättigheter och kompensatoriska hjälpmedel överrensstämmer med varandra. Studien genomfördes via djupintervjuer av åtta vuxna individer med etablerade läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER