Sökning: "dyslexi självkänsla"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden dyslexi självkänsla.

  1. 1. En litteraturstudie om elevers upplevelse av sin dyslexi utifrån en skolkontext : "It´s only dyslexia and some of the richest and most successful people in the world are dyslexic. Dyslexic people might be bad at one thing, but they excel at other things so that´s OK"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Jungsbo; [2022]
    Nyckelord :Dyslexi; diagnos; upplevelse; skyddsfaktorer.;

    Sammanfattning : Studier säger att mellan 5 och 8 procent av befolkningen har dyslexi. Dyslexi är en ärftligt betingad och bestående funktionsnedsättning som innebär en specifik svårighet med språkets fonologi. Denna svårighet orsakar problem vid läsning och skrivning men även svårigheter vid ordmobilisering. LÄS MER

  2. 2. Dyslektikers självkänsla och självförtroende : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar kring dyslexi

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniel William Svensson; [2019]
    Nyckelord :dyslexi; självkänsla; självförtroende;

    Sammanfattning : Inledning Dyslexi är en diagnos som orsakar läs- och skrivsvårigheter. Dessa kan vara bestående genom hela livet. Svårigheterna kan dock förebyggas genom stöd av olika former i tidig ålder, vilket i sin tur kan bidra till att utveckla läs- och skrivförmågan. LÄS MER

  3. 3. Strategier och metoder för att motverka läs-och skrivsvårigheter hos elever med adhd under de senare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Brandt; [2019]
    Nyckelord :Adhd; individuella anpassningar; inkludering; kartläggning; läs-och skrivsvårigheter; motivation; självkänsla; relationell pedagogik.;

    Sammanfattning : Skolans bemötande och anpassningar har en avgörande roll för hur elever med funktionsnedsättningen adhd klarar sin skolgång. I och med att problematiken är av varierande art är betydelsen av kartläggningar, uppföljning och utvärderingar extra viktiga för den här elevgruppen. Elever med adhd får ofta läs-och skrivsvårigheter pga. LÄS MER

  4. 4. Dyslektikers kreativitet i samspel med kunskap : Att arbeta med estetiska ämnen för att nå framgång och utveckling

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Yaakob Saliba; Tim Ellsén; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; estetiska ämnen; läs- och skrivsvårigheter; självförtroende; självkänsla och fonologisk medvetenhet.;

    Sammanfattning : Dyslektiker har en fallenhet för att tänka visuellt istället för att tänka alfabetiskt. Genom att ha detta i åtanke kan en lärare använda sig av estetiska ämnen för att underlätta för en dyslektikers läs- och skrivinlärning. Musik hjälper elever med deras språkförståelse, fonologiska medvetenhet och läsinlärning. LÄS MER

  5. 5. "Ja, jag har dyslexi, men det är ingen ursäkt för att inte jobba!" : Om motivation, självkänsla samt strategier bland elever som har dyslexi och läser på ett högskoleförberedande program på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annica Oscarsson; [2018]
    Nyckelord :självbild; dyslexi; motivation; strategier; grit;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka och bidra med kunskap om vad studiemotiverade elever med dyslexi, som går ett högskoleförberedande program, anser om självkänsla och motivation. Studien vill även undersöka vad eleverna har för strategier i sitt skolarbete. LÄS MER