Sökning: "dyslexi vad är det"
Visar resultat 1 - 5 av 158 uppsatser innehållade orden dyslexi vad är det.
1. Anpassningar är som glasögon för elever med dyslexi : Speciallärare, specialpedagoger och logopeders syn på anpassningar i provsituationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att studera professionens rekommenderade anpassningar för elever med dyslexi i relation till provsituationer i skolan. Studien genomfördes för att finna kunskap om detta ämne eftersom tidigare forskning saknades. Utgångspunkten i studien är Rawls teori om rättvisa samt begreppen likvärdighet och jämlikhet. LÄS MER
2. Tillämpning och erfarenheter av stödinsatser för elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi : - Ur elevers och specialpedagogers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa och öka kunskapen om elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, hur de upplever stödet i skolan och vad de önskar mer av. Studien belyser även den specialpedagogiska aspekten i fråga om ansvar, behov och synen på stödet till denna målgrupp av elever. LÄS MER
3. Framgångsrikt stöd vid dyslexi : ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Capobianco, Anna och Espinosa, Amalia (2023). Framgångsrikt stöd vid dyslexi ur ett elevperspektiv. Speciallärarprogrammet med specialisering på språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
4. "Man får lägga ett pussel" : En intervjustudie om lärares tankar kring identifieringen av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever under de första skolåren
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärare på lågstadiet hanterar dyslexi hosflerspråkiga elever och hur de går till väga för att skilja dyslexi från typiska drag iandraspråksutvecklingen. Undersökningen har genomförts med kvalitativa semistruktureradeintervjuer för att få syn på lärarnas tankar och idéer, och den tar avstamp i teorier om litteracitet på ettandraspråk, lärarkognition och läsinlärning. LÄS MER
5. Avkodning : En kunskapsöversikt om elevers avkodning och dess implikationer för läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This knowledge overview aims to examine the importance of decoding for students learning how to read and if it can be used as a tool to measure approximate future development in reading comprehension. The study aims to answer the questions “What does current research say about decoding and its implications for monolingual students and their future reading comprehension?” and “What tests are used by researchers to measure students decoding, reading comprehension and fluency”. LÄS MER