Sökning: "e handel kläder"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden e handel kläder.

  1. 1. Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? : En kvalitativ studie om hur mobile augmented reality (MAR) kan vara ett behjälpligt digitalt verktyg för att modifiera returbeteendet hos konsumenter vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sivan Dana; Alina Music; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; digitization; virtual fitting rooms; Mobile Augmented Reality MAR ; return behavior; E-handel; modebranschen; digitalisering; virtuella provrum; Mobile Augmented Reality MAR ; returbeteende;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sivan Dana, Alina Music Titel: Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: E-handel, modebranschen, digitalisering, virtuella provrum, Mobile AugmentedReality (MAR), returbeteende Teoretisk utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour Syfte: Syftet med studien är att med hjälp av kvalitativ metod undersöka hur konsumentersreturbeteende kan minimeras med användning av Mobile Augmented Reality (MAR). LÄS MER

  2. 2. Faktorer som kan påverka konsumentbeteende vid köpbeslut av modekläder på näten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maryam Ebeid; David Arsic; [2023]
    Nyckelord :Consumer behavior; Decision-making process The five-stage buying decision process; Online shopping; E-commerce; Fashion industry; Factors; Konsumentbeteende; Köpbeslutsprocessen; Näthandel; E-handel; Modebranschen; Faktorer;

    Sammanfattning : This study aims to explore consumer behaviors and purchase decisions in e-commerce within the fashion industry. E-commerce has grown significantly in Sweden over the past years and the fashion industry has experienced rapid growth in e-commerce, becoming an important aspect of consumers' purchasing habits. LÄS MER

  3. 3. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER

  4. 4. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Prelog; Hilma Steén; Daniella Rybarczyk; [2023]
    Nyckelord :Traceability in the textile value chain; Transparency; Sustainability; Attitude; Buying behavior; Communication; E-commerce; Spårbarhet i den textila värdekedjan; Transparens; Hållbarhet; Attityd; Köpbeteende; Kommunikation; E-handel;

    Sammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER

  5. 5. Omvänd logistik för e-handel inom modeindustrin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Qane Ahmed Abdulalim; [2023]
    Nyckelord :Omvänd logistik; E-handel; Logistik; Kläder och accessoarer;

    Sammanfattning : This bachelor thesis explores the implementation of reverse logistics (OL) as a means to enhance sustainable practices within the e-commerce sector, with a specific focus on clothing e-commerce. The study begins by defining reverse logistics as the process of planning, implementing and controlling the efficient flow of raw materials, in-process inventory, finished goods, and related information from the point of origin to the point of consumption to meet customer requirements. LÄS MER