Sökning: "e handeln"

Visar resultat 1 - 5 av 491 uppsatser innehållade orden e handeln.

  1. 1. Paketleveranser i svensk tätort. En kvalitativ studie om vilka strategier som används för att hantera sista milen leveranser utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Bornander; Viktoria Frisell; [2023-09-22]
    Nyckelord :Sista milen leveranser; distribution; logistik; hållbarhet; TBL; strategi;

    Sammanfattning : Som följd av den växande e-handeln ökar mängden paket som ska levereras, vilket leder till en allt mer ansträngd distributionskedja. Kunders förväntningar på snabba leveranser och krav på hållbara transporter ställer stora krav på sista milen leveranser. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar och möjligheter kopplade till sammadagsleveranser i Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :André Christerson; Endrit Morina; Joni Gashi; [2023-09-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Logistiken står inför en föränderlig tid i och med digitaliseringens påverkan på samhället. Det påverkar kundbeteenden, krav på produktion, leveranser och kundservice. LÄS MER

  3. 3. Internetvanor och e-handel hos 90-talister: Könsskillnader utifrån ELM kring beslut i e-handeln

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jasmin Siavashi; Eric Andrén; [2023-01-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  5. 5. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER