Sökning: "e uppsats"

Visar resultat 21 - 25 av 1110 uppsatser innehållade orden e uppsats.

  1. 21. Leveraging green hydrogen to decarbonise the aviation industry : A case study on electrofuels in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Jakob Bergene; Jonathan Bruchhausen; [2023]
    Nyckelord :Electrofuel; e-fuel; electrokerosene; e-kerosene; SAF; sustainable aviation fuel; sustainable aviation; complementarity formation mechanisms; technology value chains; TVC; Techno-economic analysis; TEA; Elektrobränsle; e-bränsle; elektrofotogen; e-fotogen; SAF; sustainable aviation fuel; sustainable aviation; komplementära formationsmekanismer; technology value chains; TVC; Techno-economic analysis; TEA;

    Sammanfattning : For the EU to reach its 2050 climate targets the aviation industry that is highly dependent on fossil fuels needs to drastically reduce its emissions. In the decarbonisation of the aviation industry drop-in sustainable aviation fuels (SAFs) have been identified as a promising solution to abate the industry’s emissions. LÄS MER

  2. 22. Införandet och tillämpningen av CRM i svenska myndigheter : En fenomenografisk studie om hur CRM upplevs av medarbetare på svenska statliga myndigheter

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Luwam Abrha; [2023]
    Nyckelord :Customer Relationship Management; New Public Management; Efficiency; Communication; Organizational change; Isomorphism.; Customer Relationship Management; New Public Management; Effektivitet; Kommunikation; Organisationsförändring; Isomorfism.;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats studeras tillämpningen av Customer Relationship Management i svenska statliga myndigheter, med särskilt fokus på berörd personals uppfattningar om CRM-system. Undersökningar kring ämnet har tidigare verkställts i bland annat Västeuropa och USA och i dessa studier har tonvikt lagts på hur verksamhetens effektivitet har påverkats av CRM, men inga undersökningar av liknande slag har ägnats åt svenska myndigheter. LÄS MER

  3. 23. Att nära relationer : en utforskande studie om samstyrning av en kort matkanal

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Flynn Smedman; [2023]
    Nyckelord :alternativa matnärverk; co-governance; alternativa mellanhänder; matsystem; relationer; styrning;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag Stadsdelsmat, en modell för ett alternativt matsystem. Modellen syftar till att skapa en kort matkanal med närmare relationer mellan matens s.k. tre roller, nämligen medlemmar, kök och jordbruk, där dessa har möjlighet till medbestämmande i det lokala matsystemet. LÄS MER

  4. 24. Design för hållbar konsumtion : En studie om hur modeföretag kan designa sina webbutiker för att främja hållbar konsumtion.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Louise Lisra; Madelene Rehnvall; [2023]
    Nyckelord :UX-design; design principles; persuasive technology; e-commerce; fast fashion; fashion industry; sustainable consumption; UX-design; designprinciper; övertygande teknologi; e-handel; fast fashion; modeindustri; hållbar konsumtion;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har e-handeln inom detaljhandeln procentuellt ökat vilket har lett till nya sätt att konsumera på. Just digitaliseringen av modehandeln har lett till uppkomsten av fast fashion, en ny affärsmodell med ohållbar miljöpåverkan som placerar modeindustrin i topp tre bland de mest förorenande industrierna i världen. LÄS MER

  5. 25. STADSKÄRNAN I OMVANDLING : En fallstudie om samtida planering för social hållbarhet i Eskilstunas stadskärna

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alva Andersson; Hanna Berglund; [2023]
    Nyckelord :Social hållbarhet; stadskärna; mötesplatser; attraktivitet; köpcentrum; elektronisk handel e-handel ;

    Sammanfattning : Stadskärnan som handelsplats möter fler och fler utmaningar i och med ökad konkurrens från e-handeln och externa köpcentrum. Detta leder till att stadskärnan blir mindre attraktiv som plats att vistas på, och därigenom förlorar den sin position som mötesplats. LÄS MER