Sökning: "e-böcker"

Visar resultat 16 - 20 av 95 uppsatser innehållade ordet e-böcker.

  1. 16. Digitaliseringens påverkan på elevers läsutveckling : Sju lärares uppfattningar och erfarenheter kring digitaliseringens påverkan på elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Youhanna; Nathalie Piispanen; [2021]
    Nyckelord :Digitala läromedel; digitala verktyg; e-böcker; läsutveckling; sociokulturell teori; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ur ett didaktiskt perspektiv undersöka de digitala verktyg som används i undervisningen av sju grundskollärare och för att öka kunskapen om lärarnas uppfattningar och erfarenheter kring digitaliseringens påverkan på elevers läsutveckling i årskurs 4. Undersökningens ansats är kvalitativ. LÄS MER

  2. 17. Bibliotekens möjligheter och begränsningar kopplat till digitalisering och bibliotekens webbsidor : Med fokus på digitalisering och barn och unga.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Madeleine Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Library; Digitalization; Children and young people; E-books; Web design; Website; Internet; Usability; bibliotek; digitalisering; barn och unga; e-böcker; webbdesign; webbplats; webbsida; internet; användbarhet;

    Sammanfattning : In Sweden, political decision-makers assume that digitalization has become part of people’s everyday lives and look at its possibilities. In 2017, a new digitalization strategy was formed by the government. The main goal is to improve the digital competence of Sweden’s residents and confidence in the digital society. LÄS MER

  3. 18. Digitala verktyg och digital kompetens inom de naturorienterande ämnena : Vilka digitala verktyg används och vilken digital kompetens bör lärare inom naturorienterad ämnesundervisning ha för att använda dessa?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Konrad Berggren; Ebba Lindkvist; [2021]
    Nyckelord :TPACK; grundskola; naturorienterande ämnen; digitala verktyg; grundskollärare;

    Sammanfattning : Det finns en ständigt pågående digital utveckling i Sverige och världen vilket medför ett krav på skolor och lärare att anpassa undervisningen och implementera digitala verktyg. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka vilka digitala verktyg grundskollärare använder sig av i sin naturorienterande ämnesundervisning och vilken digital kompetens de bör ha för att kunna använda dessa. LÄS MER

  4. 19. Högläsning med tryckta böcker och e-böcker i förskolans utbildning : En enkätstudie om hur förskolans personal arbetar med olika bokformat vid planerad högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Dalevi; Elin Garberg; [2021]
    Nyckelord :Planerad högläsning; Förskolepersonal; Tryckt bok; E-bok; Digitalisering i förskolan; Arbetssätt; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framväxt i samhället har skapat nya utmaningar och möjligheter för både barnets språkutveckling och läsupplevelser. Detta påverkar även förskolepersonalen då de står inför viktiga didaktiska beslut gällande arbetssätt vid planerad högläsning med tryckta böcker och elektroniska böcker (e-böcker). LÄS MER

  5. 20. För vem, när, var, hur och varför ska vi läsa egentligen? : Förskollärares beskrivningar av sina didaktiska val vid läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Larsson; Evelina Nord; [2021]
    Nyckelord :läsning; barnlitteratur; didaktik; förskollärare;

    Sammanfattning : Den här studien omfattar förskollärares didaktiska val angående läsning och arbete med barnlitteratur i förskolan. Syftet är att belysa och problematisera förskollärares didaktiska val i samband med läsning i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER