Sökning: "e-handel impulsköp"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden e-handel impulsköp.

  1. 1. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER

  2. 2. Köp nu, betala senare : En kvalitativ studie om den avgiftsfria fakturans påverkan på impulsköp hos studenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Julius Yousef; Amanda Jergees; [2023]
    Nyckelord :Impulsköp; avgiftsfri faktura; e-handel; konsumentbeteende; studenter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur användningen av avgiftsfria fakturor påverkar studenter till impulsköp inom den svenska e-handeln. För att besvara studiens syfte har följande forskningsfråga tagits fram: “Hur påverkar avgiftsfria fakturor till impulsköp hos studenter?” Genom att intervjua heltidsstudenter strävade studien efter att erhålla gynnsam data och på så sätt förstå de bakomliggande faktorerna som påverkar användningen av avgiftsfria fakturor och dess inverkan på impulsköp. LÄS MER

  3. 3. Retur, Retur, Retur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Dayu Zhang; Jakob Johansson; [2022]
    Nyckelord :Returbeteende; Hållbarhet; E-handel; Miljömedvetenhet.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringens utveckling har konsumenters köpbeteende förändrats inom E-handel. Det digitala handelsrummet erbjuder konsumenten en bekvämare köpupplevelse med utökade alternativ såsom utbud och priser. E-handelsföretagen konkurrerar hårt mot varandra och generösa returpolicyer används som ett konkurrensmedel. LÄS MER

  4. 4. Från att konsumera medier till att konsumera varor : En studie om hur Instagram-användare upplever och förhåller sig till konsumtion på applikationen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Linnea Stålbalk Brodin; Rita Malkhasian; [2020]
    Nyckelord :E-shopping; Social commerce; E-commerce; Marketing; Social media; Instagram; User-generated content; Impulse buying; Instagram-shopping; Triangulation; E-handel; Marknadsföring; Sociala medier; Instagram; Konsumentgenererat innehåll; Impulsköp; Instagram-shopping; Triangulering;

    Sammanfattning : In a short period of time, the internet has become more of an essential asset for people to perform their daily tasks. With the consumption of products and services reaching an all-time high, impulse buying has become a growing issue. Instagram is one of the world’s most popular social media platforms and recently launched new shopping functions. LÄS MER

  5. 5. Sociala medier och köpbeslut : en studie inriktad på sociala mediers inflytande på konsumentensköpbeslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Izabelle Pondro; Isabell Olofsson; Donjeta Bibaj; [2020]
    Nyckelord :Buying process; Buying decision; Buying behavior; E-commerce; Social media; Consumers behavior.; Köpprocess; Köpbeslut; Köpbeteende; E-handel; Sociala medier; Konsumentbeteende.;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur sociala medier påverkar svenska konsumenters köpbeslut. Nya tjänster inom sociala medier såsom Facebook, Snapchat och Instagram har fått en ökad popularitet blandmänniskor. En intensiv teknikutveckling har bidragit till att konsumenter genomför sina inköp på en mängd olika sätt. LÄS MER