Sökning: "e-handel klädbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden e-handel klädbranschen.

  1. 1. Towards Circularity in Fashion E-commerce — Business Model Development

    Master-uppsats, Lunds universitet/Förpackningslogistik

    Författare :Maria Hallgren; Alfhild Hedelin; [2022]
    Nyckelord :Business Model Canvas; Business Modelling; Circular E-Commerce; Clothing Reuse; Sustainability; Value Proposition Canvas; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I dagsläget står textilindustrin i Sverige inför flera utmaningar relaterat till dess negativa miljöpåverkan och brist på cirkularitet. Ett identifierat ämne inom detta område är klyftan mellan e-handlare av kläder och second hand-organisationer eller andra mottagare av kläder. LÄS MER

  2. 2. Riskhantering inom strategisk marknadsföring : En kvalitativ studie om hur e-handelsföretag uppfattar och hanterar risker

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malou Holmensköld; Adrian Palmberg; [2021]
    Nyckelord :Risk; risk management; risk management process; risk perception; strategic marketing; e-commerce; clothing industry; the coronavirus pandemic; Risk; riskhantering; riskhanteringsprocess; riskuppfattning; strategisk marknadsföring; marknadsföringsstrategier; e-handel; klädbranschen; coronapandemin;

    Sammanfattning : Bakgrund: Riskhantering handlar om att förebygga att risker uppstår inom ett företag. På grund av den föränderliga miljö som företag befinner sig i krävs en effektiv och integrerad riskhantering, varpå detta blivit särskilt avgörande vid hantering av kriser. LÄS MER

  3. 3. Följa eller stå emot strömmen : En studie om skillnader och likheter mellan klädbutikers strategier i det strukturella skiftet mot e-handel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Joakim Uhlan; Petter Sjödin; Hampus Carlsson; [2021]
    Nyckelord :strategy as practice; strategy; e-commerce; stores; deliberate and emergent; fashion industry; SME;

    Sammanfattning : E-handel ökar kontinuerligt och förändrar detaljhandelskartan oavbrutet som bidragit till att detaljhandeln genomgår ett strukturellt skifte mot e-handel där företag behöver använda sig av nya strategier för att vara framgångsrika. Framförallt möter mikro- och småföretag större utmaningar då de har mindre resurser och är mindre väletablerade på marknaden, där Strategy-as-Practice (S-as-P) ses som ett alternativ till den traditionella forskningen kring strategi då den är mer applicerbar för att förstå strategi i mindre företag. LÄS MER

  4. 4. Samspelet mellan online och offline : En kvalitativ studie om fysiska klädbutiker i en tilltagande digitaliserad vardag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Julia Aronsson; Sofia Grape; [2019]
    Nyckelord :Fysisk butik; e-handel; omnikanal; omnikanalstrategi; konkurrensfördelar; mervärde; upplevelser; värdeskapandeprocessen; relationsmarknadsföring; integrerade kanaler;

    Sammanfattning : Teknologins utveckling har lett till ett paradigmskifte i konsumenters köpprocess. Konsumenter handlar allt mer online och idag sker all tillväxt på internet. LÄS MER

  5. 5. E-handel och fysiska mellanhänders hantering av butiksdöden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Lars Kastberg; Magnus Modin; [2019]
    Nyckelord :Store managers; intermediaries; e-commerce; consumer society; perceived value; organizational change.; Butikschefer; mellanhänder; e-handel; konsumtionssamhälle; kundvärde; organisationsförändring.;

    Sammanfattning : Den snabba teknikutvecklingen har lett till att allt fler fysiska butiker läggs ner eller backar i vinstsiffror, vilket lett till att de klassiska mellanhänderna har hamnat i en problematisk situation. Butikschefer har märkt av denna förändring och även ledningsfunktioner inom större koncerner som exempelvis H&M. LÄS MER