Sökning: "e-handel med dagligvaror"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden e-handel med dagligvaror.
1. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER
2. Dagligvaruhandeln online : En kvalitativ studie om positiva och negativa upplevelser i de digitala skiftet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : E-handeln har efter pandemins utbrott genomgått en starkt framträdande förändring inom den svenska dagligvaruhandeln. Livsmedel har i motsats till andra branschorganisationer inom detaljhandeln inte uppnått samma tillväxt och det påvisas ett tydligt mönster att dagligvaruhandeln är på väg mot samma förändring. LÄS MER
3. En analys av möjligheten att påverka konsumenters beteende till att acceptera en längre leveranstid, till förmån för mer hållbara transporter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Som en följd av den tekniska utvecklingen har e-handeln ökat kraftigt och omsättningen har mångdubblats under det senaste decenniet. Den ökade e-handeln har lett till lägre fyllnadsgrader och mindre effektiva rutter. Detta har i sin tur resulterat i ökade utsläpp och en större miljöpåverkan. LÄS MER
4. Hur effektiv är e-handeln av dagligvaror?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: E-handeln inom dagligvarubranschen har haft en hög tillväxtunder de senaste åren. Coronapandemin har varit en bidragande faktor till denkraftiga ökningen då konsumtionsmönster har förändrats och restriktionerbegränsat den fysiska handeln. ICA som är marknadsledande inom e-handelav dagligvaror, har behövt anpassa sig. LÄS MER
5. Hur nudging kan minska matsvinn och främja cirkularitet : Konsumenters upplevelse av nudging i relation till klass II-produkter inom dagligvaruhandelns e-handel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Problematiken med matsvinn utgör ett globalt hållbarhetsproblem och konsumenternasbeteende har identifierats som den främsta bidragande faktorn till problematiken. En minskning av matsvinn måste ske för att en övergång till och utveckling av cirkulär ekonomi ska kunna realiseras, vilket ses som en direkt nödvändighet för att uppnå en hållbar utveckling. LÄS MER