Sökning: "e-handel nationalekonomi"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden e-handel nationalekonomi.
1. Som ett paket på posten : En analys av marknaden för paketleveranser till privatpersoner
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Den svenska marknaden för paketleveranser är en marknad i ständig expansion. Med e-handelns tillväxt har antalet varor som skickas från företag till privatpersoner ökat explosionsartat de senaste åren, samtidigt som konsumenternas preferenser ändrats. LÄS MER
2. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER
3. E-HANDEL OCH CONTAINERBOARDMARKNAD UNDER PANDEMIN : En empirisk studie om Covid-19 pandemins effekter på e-handel och dess effekter på efterfrågan på fiberbaserade förpackningsmaterial
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/NationalekonomiSammanfattning : Utbrottet av Covid-19 pandemin hade oförutsedda konsekvenser för vårt dagliga liv. För att skydda befolkningen från smittan fattade myndigheter och politiker i många länder beslut om att på olika sätt begränsa rörligheten i samhället på ett sätt som vi inte har sett i Europa sedan andra världskriget. LÄS MER
4. E-handel i Europa - En analys av vilka makroekonomiska faktorer som driver e-handelns etablering i Europa
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikSammanfattning : E-handeln ökar kraftigt, men ökningen skiljer sig mycket från land till land. I Europa sträc- ker sig skillnaden från att 82% av befolkningen har handlat på internet ned till att endast 13% av befolkningen har gjort detsamma. LÄS MER
5. Effekterna av e-handel - Har e-handel dåligt inflytande på miljön?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : E-handel är en handelsform som är på stark frammarsch. Fler och fler konsumenter blir varse om fördelarna med att göra sina inköp över Internet både från lokala säljare och från säljare i andra länder eller andra världsdelar. LÄS MER