Sökning: "e-handel returer"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden e-handel returer.
1. Segmentering utan personidentifierande attrbut : En undersökning av metoder och principer för dataanalys och segmentering i medelstora outdoor företag
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : Framväxten av Internet och e-handel har medfört en ständig ström av kunder med olika behov och produktpreferenser till företag. För att kunna möta de varierande kundkraven förlitar sig företag ofta på detaljerad kunddata, vilket hjälper till att generera värdefulla insikter med hjälp av verktyg för dataanalys. LÄS MER
2. Är en generös returpolicy e-handlarnas undergång? - En analys av affärsmodeller kopplat till den strategiska hantering av returer inom modebranschen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : En hög andel returer inom e-handel innebär en stor kostnad för företagen. Studien är en deduktiv kvalitativ studie av aktörer inom modehandel på internet. Den syftar till att undersöka aktörer med olika affärsmodeller och hur de hanterar returer, samt vad det innebär för konsekvenser. LÄS MER
3. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER
4. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER
5. Hur påverkar min personlighet mitt returbeteende? : En kvantitativ studie om femfaktorteorin, opportunistiska och legitima returbeteenden
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : De senaste åren har den digitala utvecklingen lett till stor utveckling inom konsumenters köpbeteenden online. I takt med att det uppkommit fler aktörer på marknaden har e-handelsföretag konkurrerat inom pris, fraktalternativ och andra kostnader för att underlätta köpupplevelsen för kunder. LÄS MER