Sökning: "e-handel stad"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden e-handel stad.
1. STADSKÄRNAN I OMVANDLING : En fallstudie om samtida planering för social hållbarhet i Eskilstunas stadskärna
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Stadskärnan som handelsplats möter fler och fler utmaningar i och med ökad konkurrens från e-handeln och externa köpcentrum. Detta leder till att stadskärnan blir mindre attraktiv som plats att vistas på, och därigenom förlorar den sin position som mötesplats. LÄS MER
2. En nära stad. Vikten av närhet till handel för en levande stadskärna
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Stadsplaneringen har sedan bilens introduktion i våra liv ofta präglats av mobilitetslösningar, där bilens tillgänglighet värderas före närhet till handel i form av gång eller cykling. Stadsutglesning som präglat Sverige såväl som delar av resten av världen, bygger på behovet av transportmöjligheter för att klara av handelsmöjligheter. LÄS MER
3. Lokal e-handel - stadskärnans räddning? En kvalitativ studie om butiksägarnas, Citysamverkans och plattformsägaren Zipadoos perspektiv på lokal e-handel
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att analysera fenomenet lokal e-handel och skapa en fördjupad förståelse för vilken funktion fenomenet fyller för lokala detaljister i stadskärnan i en större svensk stad, och undersöka om det kan vara stadskärnans räddning. För en nyanserad förståelse för om lokal e-handel kan rädda stadskärnan inkluderas även Citysamverkans- och Zipadoos syn på forskningsfenomenet i studien. LÄS MER
4. E-handelns olika utmaningar : En studie om de utmaningar e-handeln medför till störrre och mindre städer
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Syftet med detta uppsatsarbete är att undersöka ifall större och mindre städer står inför olika utmaningar i och med den ökade e-handeln som skett under Covid-19. De metoder som använts är informationssök för att få fram vad tidigare forskning säger angående ämnet. LÄS MER
5. Människans digitala stad : En studie om hur stadslivet och stadskärnan påverkas av e-handeln
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Handelsmarknader har haft en betydande faktor för stadens uppkomst. Shopping är en av de främsta anledningarna till varför människor vistas i stadskärnan. Stadskärnan handlar däremot om mycket mer, den är en naturlig mötesplats. Städer kommer alltid att omvandlas och förändras i takt med samhällsutvecklingen. LÄS MER