Sökning: "e-handel teori"
Visar resultat 11 - 15 av 91 uppsatser innehållade orden e-handel teori.
11. Anpassning av förpackningar till e-handel : Fallstudie på ett marknadsledande detaljhandelsföretag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknikSammanfattning : Svensk e-handel noterade år 2020 den högsta tillväxten sedan mätningarnas start. Digitaliseringens utbredande bland den stora befolkningen ses som den stora orsaken till e-handels exponentiella tillväxt, vilket prognostiseras fortsätta växa nästkommande år. E-handelns tillväxtpotential skapar både möjligheter och utmaningar. LÄS MER
12. Returlogistik: Sträcker sig hållbarheten hela vägen tillbaka? : En kvalitativ studie om hållbar returlogistik i den svenska modebranschen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Modebranschen står inför stora utmaningar då de är en av de mest resursintensiva och mest förorenade branscherna. Samtidigt blir miljöhoten allt större vilket gör att modeföretagen måste ta ansvar som går i linje med de globala hållbarhetsmålen. LÄS MER
13. Going the Extra Mile : Urban Delivery of Large Goods
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : In light of the growing e-commerce and rising population in cities, along with the ongoing climate crisis, the efforts to improve transportation options are intensifying. Thus, the field of last-mile delivery, i.e., the last stretch of transportation to an end customer, is becoming an increasingly researched topic. LÄS MER
14. Följa eller stå emot strömmen : En studie om skillnader och likheter mellan klädbutikers strategier i det strukturella skiftet mot e-handel
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : E-handel ökar kontinuerligt och förändrar detaljhandelskartan oavbrutet som bidragit till att detaljhandeln genomgår ett strukturellt skifte mot e-handel där företag behöver använda sig av nya strategier för att vara framgångsrika. Framförallt möter mikro- och småföretag större utmaningar då de har mindre resurser och är mindre väletablerade på marknaden, där Strategy-as-Practice (S-as-P) ses som ett alternativ till den traditionella forskningen kring strategi då den är mer applicerbar för att förstå strategi i mindre företag. LÄS MER
15. Den digitaliserade butiken : En studie av detaljhandelns digitala omställning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Ur tanken att det måste vara svårt för butiker att överleva och konkurrera med en rådande pandemi samt konkurrerande e-handel växte idén till grund för denna studie. Syftet med studien är att förklara hur ett antal små verksamheter inom handel har innoverat och digitaliserat delar av alternativt hela deras affärsmodell och bedriver digifysisk handel. LÄS MER