Sökning: "e-handelsplatser"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet e-handelsplatser.

  1. 1. Vad är det egentligen som gömmer sig i mörkret? : En studie om i vilken grad äldre internetanvändare kan identifiera dark patterns på e-handelsplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Stoica; Alexandra Johansson; Lina Linder; [2022]
    Nyckelord :Dark patterns; e-handel; äldre internetanvändare; vilseledande design; UX; HCI;

    Sammanfattning : This study examines the extent of which older internet users can identify dark patterns in e-commerce sites. The purpose of this is to understand which types of dark patterns that older people 55+ can identify to which degree after receiving adequate knowledge about the subject of deceptive design and specifically dark patterns, and also if there is any connection between the results and factors such as demographic differences and the communicative nature of each dark pattern. LÄS MER

  2. 2. Navigationsmenyer på e-handelsplatser : En studie om hur globala navigationssmenyer påverkar användbarheten på två e-handelsplatser inom heminredning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Koch; Elin Kavsjö; [2021]
    Nyckelord :Användbarhet; användarupplevelse; navigation; global navigation; navigationsmeny; Contextual Inquiry; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how users experience two different global navigation systems of an e-commerce site in the home furnishing industry. Furthermore, the purpose of the study was to identify which aspects, in a global navigation system, affect the usability of an e-commerce website in the home furnishing industry and investigate what, in connection with a global navigation system, affects the usability. LÄS MER

  3. 3. Persuasive technology för hållbar konsumtion : En kvalitativ studie om e-handelsplatsers möjligheter att påverka attityder gentemot hållbar konsumtion inom textilindustrin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Maja Furtenbach; Elsa Burholt; [2021]
    Nyckelord :persuasive technology; e-handel; attitydförändring; textilindustri; klädindustri; hållbar konsumtion; e-handelsplatser; TFT-ramverket;

    Sammanfattning : Människan förlitar sig alltmer på att teknologi ska lösa komplexa problem i framtiden och klimatförändringar är något som ständigt diskuteras i denna kontext. I och med ökade utsläpp arbetar företag för att hitta tekniska lösningar för att minska sin klimatpåverkan. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av lösenordskvalitet på e-handelsplatser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Thomas Ahlgren; Martin Stenman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Mot en grönare e-handel? : En studie över hur Sveriges största e-handelsplatser applicerar CSR i sin informationsarkitektur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Antonsson; Sandra Dahlberg; [2019]
    Nyckelord :CSR; e-handel; hållbar utveckling; informations-arkitektur;

    Sammanfattning : This bachelor study aims to investigate in what extent, and how, the biggest e-commerces in Sweden applies CSR (Corporate Social Responsibility) related content in the information architecture on their websites. Based on previous research and conventions, a thorough reviewing protocol has been created and used to gather data. LÄS MER