Sökning: "e-service"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade ordet e-service.

  1. 1. MONEY ON (THE) LINE : A Quantitative Study on the Effects of Different Types of Digital Government Services on Petty Corruption

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Hasslöf; [2024]
    Nyckelord :E-government; E-governance; E-services; E-service; electronic; government; governance; digital; government; service; services; digital; digitalization; computer; public; sector; informational; transactional; corruption; petty; crime; economics; quantitative; analysis; 2014; 2013; EGDI; online; index; subindex; disaggregate; conceptualization; data; E-tjänst; E-services; digitalisering; digital; tjänst; offentlig; sektor; korruption; tjänstemannakorruption; information; transaktion; brottsekonomi; dator; ekonomi; kvantitativ; analys; 2014; 2015; EGDI; online; index; underindex; disaggregerad; konceptualisera; data;

    Sammanfattning : Previous research indicates that improving digital government services may contribute to the reduction of corruption. This study seeks to deepen the knowledge of this suggested causal link in several ways. Firstly, it adds nuance by examining the effects of two distinct sub-types of digital government services on specifically petty corruption. LÄS MER

  2. 2. Synpunkter och klagomål från patient och närstående till vårdgivare via en e-tjänst : eHälsa som bidrar till kvalitetsförbättring och ökad patientsäkerhet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Pernilla Turunen Olsson; [2023]
    Nyckelord :Patient complaints; patient safety; eHealth; health informatics; interpersonal skills; HCAT; Patientklagomål; patientsäkerhet; eHälsa; hälsoinformatik; bemötande; HCAT;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nya bestämmelser för klagomålshantering togs i bruk 2018 med syfte att stärka patienternas ställning och utveckla det systematiska arbetet med patientsäkerhet. En patient kan rapportera synpunkter och klagomål direkt till sin vårdgivare som är skyldig att ta emot ärendet och utreda vad som har hänt och vidta åtgärder. LÄS MER

  3. 3. Hur äldre internetanvändare lättare kan förstå hur man använder 1177.se : Att förnya recept med hjälp av 1177:s e-tjänster

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sebastian Olsson; [2023]
    Nyckelord :Design; user; information; internet; interaction; user; communication; readability; readability; audience; recipe; symbol; technology information; text.; Användare; design; information; internetanvändare; interaktion; kommunikation; läsbarhet; läslighet; målgrupp; recept; symbol; teknikinformation; text.;

    Sammanfattning : Det är ofta äldre personer behöver besöka 1177.se och på grund av att samhället och dess information har blivit alltmer digitaliserad blir det svårare för den äldre generationen som inte växt upp med den nu moderna tekniken. LÄS MER

  4. 4. Bygglovsprocessens digitalisering: En undersökning av sambandet med handläggningstid och NKI

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Björn Bergman; Elin Carnebrink; [2023]
    Nyckelord :automation; building permit process; digitalization; efficiency; e-service; processing time; overall customer satisfaction index; robot; automatisering; bygglovsprocessen; digitalisering; effektivisering; e- tjänst; handläggningstid; NKI; robot;

    Sammanfattning : Rapporten syftade till att lägga en grund för hur en undersökning om digitaliseringens påverkan på handläggningstid och nöjd-kund-index, NKI, utföras i bygglovsprocessen. Bygglovsprocessen är en komplex process där olika faktorer kan påverka kvaliteten och effektiviteten i processen. LÄS MER

  5. 5. Kommuners val av e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Arvid Ahlborg; [2023]
    Nyckelord :Public e-service; E-government; Choice of e-services; Digitalization; Offentliga e-tjänster; E-förvaltning; Val av e-tjänster; Digitalisering;

    Sammanfattning : Sveriges kommuner står inför stora utmaningar i framtiden med att kunna tillhandhålla de välfärdstjänster som förväntas av dem, detta framförallt på grund av en ökande äldre befolkning. För att klara av dessa utmaningar har digitalisering och utnyttjandet av dagens teknik lyfts fram som en lösning, där e-tjänster har en betydande roll för kommuner. LÄS MER