Sökning: "e-services"

Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade ordet e-services.

  1. 1. En undersökning av användningen av lagstadgade tillgänglighetskrav vid utveckling och utvärdering av kommunala e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie med ett urval av yrkesverksamma inom kommunal e-tjänsteutveckling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Blomqvist; [2024]
    Nyckelord :e-tjänster; Tillgänglighet; Utvärdering av e-tjänster; Utveckling av e-tjänster; e-tjänsteutveckling; Kommunala e-tjänster; DOS-lagen; offentlig sektor; digitalisering;

    Sammanfattning : Kommunala e-tjänster i Sverige är ett resultat utav e-förvaltningens syfte att tillgodose invånare med användbara e-tjänster. Flera studier visar dock att kommunernas e-tjänster trots lagstadgade tillgänglighetskrav från DOS-lagen uppvisar stora mängder tillgänglighetsbrister vilket resulterar i att dessa inte är tillgängliga för alla invånare i den utsträckning som de ska vara. LÄS MER

  2. 2. Äldres användning och upplevelse av 1177.se : En kvalitativ analys

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Freja Jakobsson; Johan Sörlin; [2024]
    Nyckelord :1177; UTAUT; digital healthcare services; seniors; patient portal; 1177; UTAUT; digitala vårdtjänster; äldre; patientportal;

    Sammanfattning : Regeringen är skyldig att framställa och tillhandahålla allmänna tjänster till alla medborgare oberoende av åldersgrupp, etnicitet och kön. Regeringen har som ambition att digitalisera offentliga sektorer för att skapa en mer lättillgänglig och effektiv service, med målet att skapa en enklare vardag för medborgare. LÄS MER

  3. 3. MONEY ON (THE) LINE : A Quantitative Study on the Effects of Different Types of Digital Government Services on Petty Corruption

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Hasslöf; [2024]
    Nyckelord :E-government; E-governance; E-services; E-service; electronic; government; governance; digital; government; service; services; digital; digitalization; computer; public; sector; informational; transactional; corruption; petty; crime; economics; quantitative; analysis; 2014; 2013; EGDI; online; index; subindex; disaggregate; conceptualization; data; E-tjänst; E-services; digitalisering; digital; tjänst; offentlig; sektor; korruption; tjänstemannakorruption; information; transaktion; brottsekonomi; dator; ekonomi; kvantitativ; analys; 2014; 2015; EGDI; online; index; underindex; disaggregerad; konceptualisera; data;

    Sammanfattning : Previous research indicates that improving digital government services may contribute to the reduction of corruption. This study seeks to deepen the knowledge of this suggested causal link in several ways. Firstly, it adds nuance by examining the effects of two distinct sub-types of digital government services on specifically petty corruption. LÄS MER

  4. 4. Kritiska framgångsfaktorer för högre uppfattad tjänstekvalitet på e-tjänster : En fallstudie av användbarhet och användarupplevelse av en e-tjänst i en svensk kommun

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jessica Österberg; [2023]
    Nyckelord :analysmodell; användarupplevelse; användarresa; användbarhet; användningstester; e-tjänster; kritiska framgångsfaktorer; offentlig sektor; tjänstedesign; tjänstekvalitet;

    Sammanfattning : Digitalisering medför nya möjligheter för offentlig sektor att designa service till medborgare och användarcentrerade e-tjänster står högt på agendan. Användarupplevelse och användbarhet är två nyckelbegrepp som fokuserar på interaktionen mellan användare och system för att uppfylla användarens behov och samtidigt erbjuda en högre grad av funktionalitet. LÄS MER

  5. 5. Språkets betydelse för positiva användarupplevelser : en undersökning av sambandet mellan språk och användbarhet i e-tjänster

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maud Källqvist; Sofia Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; användarupplevelse; flow; språk; tonalitet; läsbarhet;

    Sammanfattning : In future hyper contextual environments, information architecture will play a crucial role in organizing and making information accessible in a meaningful way for users to interact with multiple devices and information sources simultaneously. Using flow theory as a framework, this paper examines the relationship between usability and positive user experience from the perspective of an information architect, based on language tone, readability, information quality, and interaction quality. LÄS MER