Sökning: "early childhood education"
Visar resultat 11 - 15 av 206 uppsatser innehållade orden early childhood education.
11. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER
12. Integrering av digital teknik i förskoleutbildning : En undersökning av pedagogiska metoder och strategier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : The problem area that the study examines is how Lindström's (2008) theory and model can be conceptualized in the integration of digital technology and how it affects children's learning and development as well as preschool teachers' attitude to digital technology. This study is conducted both qualitative (semi-structured interviews) and quantitative (surveys) for empirical work. LÄS MER
13. Fem tysta minuter : En studie om barns möjlighet till inflytande och delaktighet under måltidssituationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : In contemporary educational settings, the importance of children's participation and influence is increasingly recognized, even during day-to-day activities such as lunchtime. This study investigates the intricate dynamics and strategies educators employ to promote such participation during these periods, framed within Michel Foucault's theory on power and knowledge. LÄS MER
14. Magra bokbestånd och läshungriga flickor : Om läsning i början av 1900-talet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : This master thesis constitutes a study into the history of reading. The object is to illustrate how reading practices of a few girls and young women were molded during the early decades of the twentieth century. LÄS MER
15. "Makt låter så negativt, fast vi måste ju ha det" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur den vuxnes makt verkar i leken.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskaper kring hur förskollärare talar om den vuxnas makt i barns lek i förskolan. Studien har utgått från följande frågeställningar: · Hur talar förskollärare om den vuxnes makt i leken i förskolan? · Hur talar förskollärare om hur makten kan verka i leken i relation mellan vuxen och barn? I studien har en kvalitativ ansats legat till grund där nio förskollärare uppdelat i tre fokusgrupper använts för insamlandet av empirin. LÄS MER