Sökning: "easy-to-read literature"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden easy-to-read literature.

  1. 1. Master sequence at DW engine assembly

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :SHAN BHATTI; JAYARAV JEDUSAN SIVARAJAH; [2023]
    Nyckelord :Master sequence. PD-process. global technicians. Local production plants. Delmia. Management group.; Mastersekvens. PD-process. Globala Tekniker. Lokala produktionsorter. Delmia. Förvaltningsgrupp.;

    Sammanfattning : The Master's thesis have been executed at Scania assembly building 150 in Södertälje, Sweden. The master’s thesis aimed at finding a new way of working that could be possibly implemented for continuous improvements on the global master sequence picture. LÄS MER

  2. 2. Textens förtrollande värld : En didaktisk studie av Låt den rätte komma in och den lättlästa bearbetade versionen Vampyren i Blackeberg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Easy-to-read literature; Teaching aid; John Ajvide Lindqvist; Låt den rätte komma in; Vampyren i Blackeberg; Lättläst; Läromedel; John Ajvide Lindqvist; Låt den rätte komma in; Vampyren i Blackeberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker relationen mellan lättlästa skönlitterära böcker och originalutgåvor genom en närstudie av John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in och den lättlästa versionen Vampyren i Blackeberg. Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som skiljer sig i handlingen och vilka litterära aspekter som försvinner i en bearbetad lättläst text. LÄS MER

  3. 3. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2022]
    Nyckelord :easy read; lättläst; läsutveckling; läsförståelse; lästekniker; skönlitteratur; grundskolan; lärarens organisatoriska arbete; högstadiet; svenska;

    Sammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Effekten av typsnitt på mobila enheter för personer med dyslexi : En studie om olika typsnitt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Pernilla Lindén; [2022]
    Nyckelord :Interaction design; Dyslexia; Mobile reading experience; Self-Determination Theory; Qualitative investigation; Interaktionsdesign; Dyslexi; Mobil läsupplevelse; Självbestämmandeteori; Kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Personer med dyslexi har svårt att läsa och stava. Typografi har signifikant visats påverka tillgängligheten för dyslektiska läsare. Syftet med denna kandidatuppsats var därför att utforska läsupplevelsen hos personer med dyslexi avseende olika typsnitt på mobila enheter. LÄS MER

  5. 5. Brott och straff i lättläst adaption : En komparativ analys av Fjodor Dostojevskijs Brott och straff och romanen i lättläst bearbetning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fredrik Wahlström; [2021]
    Nyckelord :easy-to-read literature; easy-to-read adaptation; Fyodor Dostoevsky; Crime and punishment; motives; chock; identification; reading experience; reading motivation; literacy.;

    Sammanfattning : In the current landscape of Sweden, easy-to-read literature demand is surging. But the opinions of its shape and form are being questioned: is this type of literature in reality easier to understand, or is the removed content in fact making it less comprehensive? The study’s purpose is to analyze easy-to-read literature’s ability to manage complex motives, and if it changes the reading experience from the original. LÄS MER