Sökning: "eco-label"

Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade ordet eco-label.

  1. 6. Factors Influencing The Application Of Consumers’ Prior Ecolabel Knowledge In Their Green Consumption  

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Christianah Aliu-Odeyemi; Ploychanok Ngernkitti; Nadeeka Erandathi Rathnayake Berglund; [2022]
    Nyckelord :Ecolabel knowledge; Environmental awareness; Green product attributes; purchase behaviour; green consumption;

    Sammanfattning : Abstract Purpose The study investigates factors influencing consumers' application of prior ecolabel knowledge in their green consumption, focusing on the primary grocery shopper of each household in Sweden.   Design/methodology/approach The authors used a qualitative research method with an inductive approach. LÄS MER

  2. 7. Hållbara produktegenskapers påverkan på köpintentionen hos konsumenter : i den svenska fast fashion-industrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Haglund; Matilda Ullbrandt; Emma Jonasson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Textile industry; Purchase intention; Sustainable attributes; Sustainability attributes; Sustainability; Environmental attributes; Ethical attributes; Regression analysis; Fast fashion; Textilindustrin; Köpintention; Hållbara attribut; Hållbarhetsattribut; Hållbarhet; Miljömässiga attribut; Etiska attribut; Regressionsanalys;

    Sammanfattning : Textilindustrin en av nutidens smutsigaste industrier och inte minst fast fashion-industrin haren väldigt stor negativ påverkan på miljön. Trots det framhäver marknadsföringen hos många av de största fast fashion-företagen idag hållbara produkter. LÄS MER

  3. 8. Perceptions of eco-labelling among the Swedish food sector : a Q-study to identify challenges and incentives among food processors, retailers, and label organisations

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Lina Larsson; [2021]
    Nyckelord :Eco-label; sustainable consumption; green purchase intention; informed purchase decision; ecosystem services; Q-methodology;

    Sammanfattning : Eco-labelling is a promising approach to promote sustainable consumption. Despite a growing concern for the environmental consequences of food production, the use of eco-labels has remained low. LÄS MER

  4. 9. Vad påverkar miljömärkningens legitimitet ikonsumenternas ögon? : En miljövetenskaplig studie om konsumenters förtroendeför varumärket I love eco kontra miljömärkningen KRAV

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lena Kucharska; Ulrika Jääger; [2021]
    Nyckelord :Eco-label; legitimacy; willingness to pay; greenwashing; word of mouth; thirdparty certification; consumers; knowledge; Miljömärkning; legitimitet; betalningsvilja; greenwashing; word of mouth; tredjepartscertifiering; konsumenter; kunskap;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker vad som påverkar miljömärkningarnas legitimitet ur ettkonsumentperspektiv, om det finns skillnader i förtroende för företagens egnamiljömärkningar och organisationers miljömärkningar samt hur förtroendet förmiljömärkningar påverkar konsumenternas betalningsvilja. Tidigare studier har belyst attförtroende är avgörande för att miljömärkningarna ska tjäna sitt syfte samtidigt som utbudetav miljömärkningar ökar vilket skapar förvirring och osäkerhet bland konsumenter. LÄS MER

  5. 10. Factors Influencing Consumers’ Purchase Intention of Co-branded Products with Eco-labels

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Junru Li; Maria Cristina Mincic; [2020-06-25]
    Nyckelord :co-branding; eco-label; brand equity; eco-label equity; perceived fit; ease of transfer; product evaluation; purchase intention;

    Sammanfattning : Purpose The purpose of this study is to explore the factors that influence consumers’ purchase intention of co-branded products with eco-labels in the clothing industry and to what extent these factors affect consumers’ purchase intention. The study fills in a research gap by also investigating the result of the co-branding on the purchase intentions of the consumers. LÄS MER