Sökning: "eco-labeling"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade ordet eco-labeling.

  1. 21. En fallstudie av LEVA Husfabrik med avseende på hållbarhetsaspekter : Kan ett hus från LEVA anses hållbart?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekoteknik och hållbart byggande

    Författare :Anna Åsell; Sofie Öhrman; [2016]
    Nyckelord :Hållbarhet; massivträhus; massivträ; hållbar utveckling; LEVA Husfabrik;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling handlar om samspelet mellan tre dimensioner av hållbarhet; social, ekologisk och ekonomisk. Enligt Boverkets vision för 2025 ska allt byggande vara hållbart med fokus på livskvalitet, god hälsa, hushållning med resurser och flexibilitet. Allt husbyggande och allt boende innebär ingrepp i naturens kretslopp. LÄS MER

  2. 22. LCA-baserad miljövärdering av byggd miljö : En enkätundersökning av Miljöbelastningsprofilen

    M1-uppsats, KTH/Byggvetenskap

    Författare :Cecilia Björkman Svanberg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att hitta hinder (barriärer) och möjligheter för ökad användning av Livscykelanalys-baserade (LCA-baserade) verktyg, såsom Miljöbelastningsprofilen (MBP) för den byggda miljön. År 2006 kom jag i kontakt med en forskningsprojektgrupp som ville vidareutveckla och förenkla Miljöbelastningsprofilen för att göra den mera användarvänlig. LÄS MER

  3. 23. Environmental CSR-initiatives influence on Brand Equity : a Case of Eco-Labeling

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Rewa Anabtawi; Berivan Amin; [2013]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Brand Equity; Environmental CSR; Brand Management; Consumer; Attitude; Eco-Labeling;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate whether environmental eco-labeling CSR-initiatives have an impact on brand equity. Specifically, if Swan eco-labeling on Ariel’s detergents have an impact on Ariel´s brand equity from a consumer’s perspective. LÄS MER

  4. 24. När leder kännedom till handling? : en studie om hur den ekologiska miljömärkningen KRAV kan nå ut till fler konsumenter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Oscar Palm; Fanny Skoglund; [2013]
    Nyckelord :KRAV; marknadsföring; kommunikation; sociala medier; målgrupp;

    Sammanfattning : Jordbruket är den mest klimatkänsliga sektorn som både påverkas av och påverkar klimatförändringarna. Ekologiska livsmedel är att föredra ur miljösynpunkt då konstgödsel och bekämpningsmedel inte förekommer i den ekologiska odlingen. KRAV-märkningen är Sveriges mest kända miljömärkning och visar att en vara är ekologisk odlad. LÄS MER

  5. 25. Certifiering av hållbara turismdestinationer -Verktyg för ett Nordiskt certifieringssystem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Evelina Persson; [2012]
    Nyckelord :Sustainable tourism destinations; Hållbara turismdestinationer; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The tourism industry is growing each year and according to the United Nation World Tourism Organization (UNWTO) there will be one billion international trips during 2012. A sustainable tourism destination is a place that focus on all the different levels, a collaboration for sustainability include all stakeholders. LÄS MER