Sökning: "eco-labeling"

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade ordet eco-labeling.

  1. 6. Doing well by investing good? : En studie om hållbara aktiefonders prestation på svenska fondmarknaden

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Erik Soini; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats har analyserat om det funnits signifikanta skillnader i prestation, i form av riskjusterad avkastning och fondflöden, mellan konventionella, hållbara och miljömärkta aktiefonder på den svenska marknaden. Studien har tillämpat en tvärsnittsdesign där finansiella data samlats in månatligt för perioden 2017/01 till 2020/12. LÄS MER

  2. 7. Svanens kriterium Gröna Grepp : En kartläggning av poänggivande åtgärder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Julia Engelfeldt; Emilia Borin; [2021]
    Nyckelord :Gröna Grepp; Svanen; Miljömärkning; Ekosystemtjänster; Miljöanpassade transporter; Energirelaterade åtgärder.;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study was to investigate what measures the Nordic building company JM AB are using or plan to use to get points in the criterion, of the nordic eco-labeling company Svanen, that they call “Gröna Grepp”. The criterion “Gröna Grepp” aims to implement measures that benefit ecosystems, social sustainability, and energy efficiency. LÄS MER

  3. 8. An in-depth analysis of the approach towards“Environmental sustainability” and “Greenmarketing” from SMEs restaurant perspective in Sweden

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Mahabubul Alam; [2021]
    Nyckelord :Environmental sustainability; Green marketing; organic food; KRAV certificate; eco labeling; Small and medium-sized enterprises SME ; Corporate social responsibility CSR ; Sustainable development.;

    Sammanfattning :  Growing number of SME restaurant and unsustainable food consumption creates a paradoxicaltension in the society from “Environmental sustainability” perspective. This paradoxicaltension requires every organizations to reduce their ecological footprint through minimizingits environmental effects. LÄS MER

  4. 9. Marknadsföringsstrategier för att stimulera inköp av miljömärkta produkter : En studie av detaljhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Amina Farah; Zahra Ghafoyryan; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier för stimulering av inköp av miljömärkta produkter Nivå: C-uppsats, examensarbete inom företagsekonomi  Författare: Amina Farah & Zahra Ghafoyryan  Handledare: Akmal Hyder & Anna Ljung  Examinator: Agneta Sundström Datum: 2021 - januari   Syfte: Syftet med studien är att få ökad förståelse för vilka gröna marknadsföringsstrategier livsmedelsbutiker väljer att använda, för att stimulera konsumenter till köp av miljömärkta produkter inom dagligvaruhandeln. Metod: För att kunna besvara studiens syfte har en kvalitativ forskningsmetod valts i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Märkvärdig medicin : En mixed method-studie av debatten i media om miljömärkning av läkemedel

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Isabelle Olsson; [2021]
    Nyckelord :Content analysis; ecological modernization; envinronmental ethics; greenwash; consumer power; Innehållsanalys; ekologisk modernisering; miljöetik; grönmålning; konsumentmakt;

    Sammanfattning : I takt med tilltagen befolkningsmängd och ökad livslängd har läkemedelsanvändningen eskalerat världen över. I flera årtionden har farmaceutiska substanser hittats i miljön där de uppvisat stor skada på människor, djur och natur. LÄS MER