Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Learning by doing" som ett förhållningssätt till undervisning av programmering på gymnasiet : Ett elevmaterial för undervisning av felsökning i inledande programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Edita Korlat; [2023]
    Nyckelord :Programming didactics; Python; error messages; troubleshooting; Programming 1; upper secondary school; learning by doing ; Dewey; student material; Programmeringsdidaktik; Python; felmeddelanden; felsökning; Programmering 1; gymnasiet; “learning by doing”; Dewey; elevhandledning;

    Sammanfattning : Den snabba digitaliseringen har inte bara lett till stora förändringar i samhället utan också utbildningssystemet i vilket kunskaper om tillämpningar och funktion av olika tekniska system och digitala verktyg har blivit en nödvändighet. Programmering har blivit en naturlig del av processen att förstå dagens digitala system men också ett verktyg för problemlösning och design av digitala lösningar. LÄS MER

  2. 2. Generative Language Models for Automated Programming Feedback

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Lea Hedberg Segeholm; Erik Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Education; Code feedback; Pre-trained language models PTMs ; GPT-3; GPT-3.5; Generative language models;

    Sammanfattning : In recent years, Generative Language Models have exploded into the mainstream with household names like BERT and ChatGPT, proving that text generation could have the potential to solve a variety of tasks. As the number of students enrolled into programming classes has increased significantly, providing adequate feedback for everyone has become a pressing logistical issue. LÄS MER

  3. 3. Comparing engagement of VR and non-VR games for programming learning purposes

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Johan Ekman; [2023]
    Nyckelord :Game-Based Learning; Virtual Reality;

    Sammanfattning : Due to the increasing demand for technical competence in professional jobs, computer-related subjects, including programming, have gained attention in education. However, it is reported that many beginners encounter difficulties when learning fundamental programming principles, leading to decreased engagement and motivation to continue. LÄS MER

  4. 4. A Study of Teachers’ Perspective on Use of Visual Aid in English Education in Primary School, Year 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jenny Linde; [2022]
    Nyckelord :English education; Foreign language learning; Primary school; Young language learners; Visual aid; Pictures; Drama; Film.;

    Sammanfattning : People have need for different aid supporting them when learning a foreign language and most of us benefit from the use of more than one aid. Teachers offer a variety of techniques when teaching English, to ensure that as many pupils as possible are able to assimilate English education. LÄS MER

  5. 5. Karantänskadegörare och kunskapsläget bland Sveriges fritidsodlare

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Plant Protection Biology

    Författare :Hanna Spogardh Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :äppelborrfluga; amerikansk plommonvivel; koloradoskalbagge; ToBRFV; japansk trädgårdsborre; främmande arter; trädgårdsodling;

    Sammanfattning : Ökande globalisering och ett varmare klimat gör att främmande arter kan transporteras och, i vissa fall, etableras på platser långt ifrån deras ursprungliga habitat. En del av dessa arter har potential att orsaka stor skada på inhemsk växtodling om de etableras här, och dessa benämns därför som karantänskadegörare. LÄS MER