Sökning: "education ordinance"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden education ordinance.

  1. 1. Är det handlingen som räknas? Förvaltningsmyndigheters erfarenhet av arkivtillsyn

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anne-May Lenngren; [2023]
    Nyckelord :Digital records; governmental recordkeeping; audit inspection; compliance; implementation; archival authority; digitalization; archival science; archivist. Elektronisk handling; informationsförvaltning; tillsyn; implementering; arkivmyndighet; digitalisering; arkivvetenskap; arkivarie.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The Swedish National Archives have a national overview of the archive sector of Sweden’s public authorities and the archive ordinance gives the National Archives mandate to regulate and supervise the management of the archives, their compliance with the rules via auditing inspections, and to advise on archive matters. Due to the immense digitalization of public sector information in Sweden, archives have seen an increasing amount of electronic information in both files and databases. LÄS MER

  2. 2. Prioritizing national security over care for land? A qualitative study on the social, ecological and cultural impacts of the U.S. military in Hawaii

    Master-uppsats, Lunds universitet/LUCSUS

    Författare :Yuichi Tsuchibuchi; [2023]
    Nyckelord :U.S. military; collective identity; counter-hegemony; social movement; Sustainability Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Social, ecological, and cultural impacts associated with the U.S. military in Hawaii are egregious. However, due to the historical oppressions and injustices to Hawaiians, the U. LÄS MER

  3. 3. Kvalificerade samtal inom språk- skriv- och läsutveckling : en studie av speciallärares samtalsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carolina Bjelvehammar; [2021]
    Nyckelord :qualified conversations; counsellor; relationship skills; special education teacher; language development; writing development; reading development; kvalificerade samtal; rådgivare; relationskompetens; speciallärare; språkutveckling; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Background: The school's mission is to promote the development and learning of all students and that special consideration should be given to those who have difficulty achieving the purpose of the studies. One way to find ways to support all learning is through conversations with special education teachers. LÄS MER

  4. 4. "Med förvissningen att kunna berika andra" : specialpedagogens uppdrag och förutsättning för samverkan inom en Barn- och ungdomshabilitering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kari Anne Lindström Aslaksen; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; habilitation Child and youth habilitation center ; mission; special education; special educator; Habilitering Barn- och ungdomshabilitering ; samverkan; specialpedagog; specialpedagogik; uppdrag;

    Sammanfattning : Specialpedagoguppdraget tolkas och beskrivs olika inom olika verksamheter. Detta kan leda till att specialpedagoguppdraget kan upplevas otydligt vilket i sin tur kan vara ett hinder för specialpedagogen att både beskriva och lyfta fram sin specialistroll. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogen - en undervisande mångsysslare eller en skolutvecklare?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Ekberg; Sabina Ahlbeck; [2020]
    Nyckelord :lärande organisation; rektors ledarskap; specialpedagogens yrkesroll; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Vilken kompetens en specialpedagog har kan vara varierad - olika utbildningsbakgrunder, olika erfarenheter och olika möten med individer, grupper och organisationer formar oss som såväl yrkes-, som privatpersoner. I vår studie har vi utgått från den kompetens som vi förväntas ha enligt högskoleförordningen för specialpedagoger (SFS 2017:1111). LÄS MER