Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Kompetens och ledarskap hos studie- och yrkesvägledare i rollen som gruppvägledare
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The purpose of this study is to investigate which competence is used and in what way leadership is exercised by guidance counselors in the role as a group counselor. The use of group guidance techniques is, according to the International Association for Educational and Vocational Guidance, IAEVG, (2018) part of the specialist competence for guidance counselors. LÄS MER
2. Dynamik och samarbete : Specialpedagogens roll i lärande gemenskaper
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Lärande gemenskaper i en organisation kan bidra till utveckling. Specialpedagogens uppdrag inom skolutveckling med fokus på lärande gemenskaper har identifierats som ett outforskat område nationellt. Studiens syfte är därför att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i arbetet med lärande gemenskaper i en lärande organisation. LÄS MER
3. Studie- och yrkesvägledning inom vuxenutbildning : Tvärsnittsstudie om behov av och efterfrågan på vägledning inom vuxenutbildning ur studie- och yrkesvägledares och lärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka behov av och efterfrågan på vägledning inom vuxenutbildning ur studie- och yrkesvägledares och lärares perspektiv. Empirin samlades med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Fyra vägledare och fyra lärare på olika vuxenutbildningsenheter ställde upp på intervjuer. LÄS MER
4. Studie- och yrkesvägledning inom utbildningsformen Svenska för yrkesutbildade
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studie undersöker tillgänglighet, behov och vägledningsprocesser av studie- och yrkesvägledning inom Sfx-utbildning i Storstockholmsregionen. Datainsamlingsmetod utgjordes av en kombination av enkät och intervjuer. Enkäten bidrog med svar gällande tillgänglighet av studie- och yrkesvägledning. LÄS MER
5. Ansvar som redskap för ökad måluppfyllelse : En undersökning av förskollärares uppfattning om ett ökat ansvar att leda det pedagogiska kvalitetsarbetet i förskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : The purpose of this research is to examine how preschool teachers perceive an increased responsibility to lead educational quality work in preschool. The theory of knowledge is structural institutional theory. This is a qualitative survey where the empirical basis is interviews. LÄS MER