Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Komvuxrektorer och samverkan -förutsättningar, möjligheter och risker.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Utku; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; MAE; school leaders; labour market orientation; manoeuvring space; Samverkan; komvux; komvuxrektorer; kompetensförsörjning; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att skolledare i sitt arbete kämpar med att hantera motstridiga krav från omgivningen i förhållande till de mål som formuleras i styrdokument och policy. När det gäller styrningen har målen för den kommunala vuxenutbildningen (komvux) utökats till att inkludera mer uttalade arbetsmarknadsrelaterade mål. LÄS MER

  2. 2. Educational superintendents' perspectives of a national networking project on school segregation in Sweden : Lessons to be learned?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Nilsson Brodén; [2023]
    Nyckelord :Superintendent; school superintendent; school segregation; educational leadership; educational equity; professional development; governance; networks;

    Sammanfattning : World-wide, countries struggle with providing equitable education to all children, where the socioeconomic (SES) background of the students does not affect their educational attainment and achievement. School segregation has been shown in previous research to exacerbate the influence of family background on educational achievement and attainment. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning av uppdraget likvärdig utbildning - en fenomenografisk analys med policy enactment begrepp

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gabriella Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Equity in education; phenomenography; policy enactment; teacher; Likvärdig utbildning; fenomenografi; policy enactment; lärare;

    Sammanfattning : Studien utgår från en ansats bestående av kombinationen fenomenografi och policy enactment med syfte att undersöka hur lärare uppfattar likvärdig utbildning. Fenomenografi belyser variation i uppfattningar av fenomen, särskilt inom utbildningskontext (Marton & Booth, 2000; Uljens, 1989), medan policy enactment lyfter fram vilka handlingar som gör policy och vilka faktorer som påverkar uppdraget likvärdig utbildning (Ball m. LÄS MER

  4. 4. Förebyggande arbete riktat mot barn- och ungdomars alkohol-, narkotika-, dopings- och tobaksbruk : En kvalitativ studie om Uppsala läns förebyggande arbete mot beroendeframkallande medel utifrån ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Rina Omeragic; [2021]
    Nyckelord :ANDT; equality; ecuity; children and adolescents; qualitative research; ANDT; jämlikhet; jämställdhet; barn och ungdomar; kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Bakgrund: En bidragande orsak till landets rådande hälsoklyftor finns inom ANDT-området och för att vända denna utveckling har regeringens program för alkohol-, narkotika-, dopings- och tobaksfrågor lyft ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv för att främja jämlika samhällsinsatser inom området. Då attityder och förhållningssätt till ANDT redan utvecklas under uppväxttiden är barn och ungdomar en viktig målgrupp att beakta i arbetet. LÄS MER

  5. 5. Of Pronunciation and Correctness : The current impossibility of ensuring equitable pronunciation education in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :anton sundin; Viktor Wenell; [2021]
    Nyckelord :Pronunciation; English as a Lingua Franca ELF ; Lingua Franca Core LFC ; Native Speaker Ideal; Syllabus; Teaching in Sweden; English education; Skolverket; Assessment; Equity;

    Sammanfattning : This paper aims at investigating how upper secondary school teachers of English in Malmö, Sweden abide by the curriculum criteria of having their learners develop correctness in speech, as well as what support English teachers receive with regard to pronunciation teaching from official steering documents. Furthermore, this paper attempts to critically evaluate and discuss potential options for pronunciation models or standards in education which hold sway in contemporary research. LÄS MER