Sökning: "educational neuroscience"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden educational neuroscience.

  1. 6. A case study on Maths Dance : The impact of integrating dance and movement in maths teaching and learning in preschool and primary school settings

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Polyxeni Evangelopoulou; [2014]
    Nyckelord :kinaesthetic learning; dance; movement; mathematics; alternative approach; non-traditional teaching and learning; interdisciplinary method; Maths Dance; κιναισθητική μάθηση; χορός; κίνηση; μαθηματικά; εναλλακτική προσέγγιση; μη παραδοσιακή διδασκαλία και μάθηση; διεπιστημονική μέθοδος; Μαθηματικά μέσω Χορού Maths Dance ;

    Sammanfattning : The use of kinaesthetic experiences associated with dance to support learning of curricular mathematics has been little represented in the available literature. Maths Dance is an approach to teaching and learning mathematics through dance and movement. LÄS MER

  2. 7. Bland kvinter, noder och neuroner: En litteraturstudie av forskning och pedagogisk litteratur med fokus på musikaliskt gehör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Carl Löfmarck; [2014]
    Nyckelord :Music education; Educational Science; neurovetenskap; psykologi; forskning; Gehör; musik; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Ear-training; aural-training; research; music pedagogy; psychology; neuroscience; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Gehörsundervisning är ofta obligatoriskt i musikutbildningar. Trots att många moment inom gehörsundervisning, såsom prima vista-sång, kräver en mängd kognitiva färdigheter visar tidigare forskning att den kognitiva sidan av gehör sällan behandlas inom musikpedagogiken. LÄS MER

  3. 8. Neurodidaktik och matematik : En litteraturstudie om neurodidaktikens betydelse för matematikundervisningen

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Lena Björkhagen; Sounia Barsoum; [2011]
    Nyckelord :Educational Neuroscience; Mathematics; Numeracy; Literacy; Neurodidaktik; matematik; hjärnforskning;

    Sammanfattning : Ämnet neurodidaktik bygger på hjärnforskning och etablerade teorier inom det pedagogiska området. Syftet med vår studie är att dra slutsatser av de rön vi finner inom hjärnforskningen som studerar hur hjärnan fungerar i inlärningssammanhang. LÄS MER

  4. 9. Embodiment and situated learning

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jana Rambusch; [2004]
    Nyckelord :Situated learning; Embodiment; Visuomotor neurons; Activity;

    Sammanfattning : Cognition has for a long time been viewed as a process that can be described in terms of computational symbol manipulation, i.e. a process that takes place inside people’s heads and is largely unaffected by contextual aspects. In recent years, however, there has been a considerable change in the way researchers look at and study human cognition. LÄS MER