Sökning: "educational science"

Visar resultat 1 - 5 av 511 uppsatser innehållade orden educational science.

  1. 1. Hur ser dagens kultur- och musikskolelärare på begreppet musikalisk talang och hur påverkar det deras undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Henrik Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Begåvning; Medfödd talang; Musikalisk talang; Talang; Kulturskolan; Educational science; Music education; Giftedness; Innate talent; Musical talent; Talent; Natural ability; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt hur dagens kultur- och musikskolelärare ser på begreppet musikalisk talang och hur deras synsätt jämför sig med tidigare musiklärares syn på densamma under det senaste århundradet. Den forskning jag har granskat har visat att musikalisk talang kan förbättras genom övning och inte är medfödd eller statisk. LÄS MER

  2. 2. Skånepågen blir dialektlös pojke? : En adaptionsanalys av Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, transformeringen från bok till film

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :Selma Lagerlöf; Children s literature science; Sweden; Adaption;

    Sammanfattning : Selma Lagerlöf's story about Nils Holgersson, The wonderful Adventures of Nils (1906-1907), is unique in several different ways. It was innovative for its time and it was the first school book written as a story, which makes it an interesting foundation to build an essay upon. LÄS MER

  3. 3. Utbildningspolitiska reformer och dess inverkan på lärarprofessionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Donarta Ahmeti; Selma Bacevac; [2021]
    Nyckelord :Profession; Knowledgebase; Pedagogy; Autonomy; Reform ideology; Profession; Kunskapsbas; Pedagogik; Autonomi; Reformideologier;

    Sammanfattning : Profession is an autonomous social system based on the fact that the work emanates in some form of scientifically produced knowledge. The purpose of the knowledge overview is to find out how the political arena has shaped subject teachers as a profession. LÄS MER

  4. 4. The Big Five och Politik: En psykologisk undersökning om personlighet, studieval och politisk inställning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY); Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johan Nilsson; Julia Scheiding; [2021]
    Nyckelord :the Big Five; political identification; humanioria; natural sciences; psychology; philosophy; the Big Five; femfaktorsmodellen; politisk tillhörighet; humaniora; teknik; filosofi; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att kartlägga skillnader mellan kvinnor och mäns politiskaställningstagande. Samt att undersöka om det skiljer sig i personlighetsdragen Openness ochConscientiouness, (the Big Five) mellan personer som studerar inom teknik eller humaniora. LÄS MER

  5. 5. Första instrumentlektionen: En kvalitativ intervjustudie om instrumentallärares tankar kring det första mötet med en ny elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Alfons Gry; [2021]
    Nyckelord :Första lektionen; Förväntningar; Instrumentallärare; Instrumentalundervisning; Kulturskola; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Expectations; First lesson; Instrument lessons; Instrument teachers; Music school; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka instrumentallärares tillvägagångssätt och förhållningssätt till den första lektionen med en ny elev eller grupp. Målet är att fördjupa kunskapen om vilka undervisningsstrategier som används och vad som värderas som viktiga inslag i en elevs första instrumentlektion. LÄS MER