Sökning: "educational training"

Visar resultat 1 - 5 av 469 uppsatser innehållade orden educational training.

  1. 1. "Den är helt OK, faktiskt" : Pulsträning och elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Drottz; Oskar Edsheim; [2024]
    Nyckelord :Deltagande; elever i behov av särskilt stöd; högstadiet; mixad metod; pulsträning; socialkognitiv teori;

    Sammanfattning : Drottz, Caroline och Edsheim, Oskar (2023). “Den är helt OK, faktiskt” pulsträning och eleveri behov av särskilt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Transformerande ledarskap inom junior ishockey : Effekter av en intervention i behovsstödjande ledarskap mot junior ishockeyspelare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Victor Nordkvist; Simon Norlander; [2024]
    Nyckelord :Transformerande ledarskap; ledarskap; lagidrott; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med studien var att undersöka spelares uppfattning om deras ledares ledarskap inom SDT och framför allt om interpersonella beteenden, som är områden som ligger till grund för en behovsstödjande lärandemiljö och ett transformativt ledarskap och ifall deras uppfattning förändrades efter en intervention. De sex frågeställningar som var centrala för studien var: Kan en intervention inom transformativt ledarskap riktat mot tränare, förändra spelarnas uppfattning om deras tränares ledarskap inom 1) autonomistödjande (AS), 2) kompetensstödjande (KS), 3) tillhörighet (T), 4) autonomimotverkande (AM), 5) kompetensmotverkande (KM) och 6) tillhörighetmotverkande (TM)?  Metod: Metoden som vi använde oss av var en kvantitativ enkät samt ett utbildningstillfälle (intervention) med tränare. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och hinder för att förebygga trycksår : en icke- systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Dimitra Tsitlakidou; Emi Yoneyama; [2024]
    Nyckelord :Barriers; Facilitators; Risk assessment; Pressure ulcers; Pressure ulcer prevention; Hinder; Möjligheter; Riskbedömningar; Trycksår; Trycksårsförebyggande arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund Trycksår som uppstår under vårdtiden kan förebyggas. Dock utgör de fortfarande ettpågående säkerhets- och kvalitetsproblem inom vården. Olika evidensbaserade preventivainsatser finns för att undvika skadan. Trots detta är implementering i klinisk praxisbegränsad. LÄS MER

  4. 4. Online Teacher Professional Development in Conflict Area Online Teacher Professional Development Training For Educators in Two Different Areas in Syria, a case study.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Afraa Alsaleh; [2023-11-01]
    Nyckelord :Teachers Professional Development; TPD; remote learning; crisis zone; online course; conflict area;

    Sammanfattning : Teachers in the modern technological era are prompted to continually develop their skills and knowledge. Therefore, educational organizations have repeatedly called for more action to support teachers and educational systems. LÄS MER

  5. 5. Regular pre-service teachers’ perception on inclusive education of students with disabilities in Vietnam.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Thuan Le; [2023-10-31]
    Nyckelord :inclusive education; initial teacher training; Vietnam;

    Sammanfattning : Aim: The study investigates the perceptions of Vietnamese regular pre-service teachers on inclusive education (IE) of students with disabilities (SWD) in Vietnam by examining how pre-service teachers understand the concept of inclusive education, the primary sources of information used by pre-service teachers to acquire knowledge about inclusive education, and their perceived preparedness to include students with disabilities in regular classrooms. Theory: The charity model or Confucian philosophy, the medical model, and the social model of disability were adopted to explore the perceptions of Vietnamese regular pre-service teachers. LÄS MER