Sökning: "educators understanding"

Visar resultat 1 - 5 av 359 uppsatser innehållade orden educators understanding.

  1. 1. Högläsningens betydelse för språkutveckling - Ett kvalitativt utvecklingsarbete om högläsning och språkutveckling i förskolan- att läsa med barnen och inte för barnen. Namn:

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Helldal Karlsson; Sakina Hakmal; [2024-02-29]
    Nyckelord :reading aloud; children s language development; development work;

    Sammanfattning : According to Swärd m.fl (2022), language is the key to all other learning. It is also an important prerequisite for interaction and interaction between children who need to develop in the best possible way. The more educators who work with the children's language development and vocabulary, the more linguistically aware the children become. LÄS MER

  2. 2. Navigating Industry 4.0 to Industry 5.0 : Challenges and Strategies for Workforce Transition and its Relation to SDGs

    Master-uppsats, KTH/Energisystem

    Författare :Dhairysheel Shivaji Ambhore; [2024]
    Nyckelord :Industry 4.0; Industry 5.0; Sustainable Development Goals SDGs ; industry 4.0; industry 5.0; hållbarhetsmål SDGs ;

    Sammanfattning : The Fourth Industrial Revolution, known as Industry 4.0, has ushered in a new era of technological advancement and disruption across Manufacturing Industries. As organizations embrace digital technologies, artificial intelligence, and automation, the workforce faces profound changes in job roles, skill requirements, and training needs. LÄS MER

  3. 3. L’utilisation du film et du clip vidéo dans l’enseignement du FLE

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Fanny Karlsen; [2024]
    Nyckelord :FLE Français langue étranger ; Film; Clip vidéo; Média audiovisuel; Apprentissage;

    Sammanfattning : This study explores the incorporation of film and other audiovisual media in the instruction of French as a foreign language. The primary focus is on understanding the diverse approaches adopted by two teachers in the southern region of Sweden. LÄS MER

  4. 4. Hur användandet av samtal och diskussion påverkar mellanstadieelevers förståelse för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasmus Schultz; Lukas Scherp; [2024]
    Nyckelord :conversation; discussion; interaction; leading classroom discussions; learning Strategies; mathematics; mathematics teaching; mathematical concept; middle school; using conversation; vocabulary;

    Sammanfattning : This research overview is an evaluation of knowledge and explores the impact of language linked to mathematics. This particularly in the context of conversations and discussions, on the mathematical understanding of students in the ages between ten to twelve years old. LÄS MER

  5. 5. Riskfylld lek - en skräckblandad förtjusning som ger fjärilar i magen! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om riskfylld lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Hansson; Caroline Jonsson; [2024]
    Nyckelord :phenomenography; preschool teacher’s perceptions; risky play; outdoor environment; challenge; fenomenografi; förskollärares uppfattningar; riskfylld lek; utemiljö; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av riskfylld lek i förskolans utemiljö. Utifrån våra egna tidigare erfarenheter, när vi har varit verksamma i förskola, har vi sett och upplevt att säkerheten hos pedagogerna tar överhand när barnen vill utforska riskfylld lek. LÄS MER