Sökning: "educators language understanding of children s language"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden educators language understanding of children s language.

  1. 1. Barns våldsrepresentativa lek i förskolan : En kvalitativ kritisk diskursanalys om hur förskollärares talar om våldsrepresentativ lek och populärkulturens inverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Sjöstrand; Julia Börjesson; [2023]
    Nyckelord :critical discourse analysis; discourse theory; popular culture; preschool teachers; social constructionism; violence-representative play; diskursteori; förskollärare; kritisk diskursanalys populärkultur; socialkonstruktionism; våldsrepresentativ lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare talar om våldsrepresentativa lekar och populärkulturen på förskolan genom fokusgrupper. Vi vill synliggöra och bidra med kunskap om på vilket sätt förskollärare talar om och därigenom ger uttryck för hur de tolkar och upplever våldsrepresentativa lekar på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Icke-verbal kommunikation i flerspråkiga utbildningsverksamheter för yngre barn : Ur en specialpedagogs och en logopeds synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Palmgren; Emilia Thornblad; [2023]
    Nyckelord :Non-verbal communication; conscious non-verbal communication; younger children; multilingual activities; speech therapist; special education teacher; pragmatism; Icke-verbal kommunikation; medveten icke-verbal kommunikation; yngre barn; flerspråkiga verksamheter; logoped; specialpedagog; pragmatism;

    Sammanfattning : Icke-verbal kommunikation är ett viktigt komplement till det verbala språket, inte främst i utbildningsverksamheter med yngre barn. Syftet med studien är att undersöka en logopeds och en specialpedagogs syn på hur och om icke-verbal kommunikation används medvetet som ett pedagogiskt verktyg i flerspråkiga verksamheter för yngre barn och varför det används. LÄS MER

  3. 3. Barns flerspråkiga kommunikation i förskolans undervisningssituationer : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Simone Bergstrand; Louise Lyberg; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; flerspråkigt arbetssätt; förskola; förskollärare; första språk; kommunikation; mångfald; undervisning;

    Sammanfattning : The aim of this research project was to study children's multilingual communications in learning conditions. And how children can use their first languages and how preschool teachers perceive how different first languages are being used in learning conditions. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers konflikthantering : En kvalitativ intervjustudie om konflikthantering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Tiihonen; Felicia Tofftin; [2022]
    Nyckelord :Cessation strategy; conflict management; conflict management strategies; democratic strategy; mediation strategy; Demokratisk strategi; konflikthantering; konflikthanteringsstrategier; medlande strategi; upphörande strategi;

    Sammanfattning : I tidigare forskning beskrivs konflikthanteringsstrategierna, medlande, demokratisk och upphörande. Pedagoger anses gå för snabbt in i barns konflikter och hinner inte tänka efter hur de ska ingripa. Barnen kan då gå miste om andra kunskaper som uppkommer i olika hanteringar av konflikter. LÄS MER

  5. 5. ”Högläsning en lugn stund med fokus på språkutveckling” : En studie om förskollärares uppfattningar om och arbete med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sandra Larsson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärare; uppfattningar; arbetssätt; samspel;

    Sammanfattning : This study examines the preschool teachers’ perceptions about reading aloud and its significance. The method I used is interviews with six legitimized preschool teachers that were interviewed private and the material has been analyzed with qualitative content analysis. LÄS MER