Sökning: "effect movie"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden effect movie.

  1. 1. Marknadsföring på TikTokför biografer : En studie om TikTok-marknadsföringens påverkan på 15–25-åringars intresse för biografbesök

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Anela Saracevic; Salman Zana; [2023]
    Nyckelord :Cinema; TikTok; Social media; Streaming services; Marketing; Generation Z; Media technology; Biograf; TikTok; Sociala medier; Streamingtjänster; Marknadsföring; Medieteknik; Generation Z;

    Sammanfattning : I ett digitaliserad samhälle har biografbesök blivit allt färre då alternativa val för filmtittande har presenterat sig. I denna studie undersöks implementeringen av TikTok-marknadsföring för biografer och dess påverkan på 15–25-åringars intresse för biografbesök. LÄS MER

  2. 2. 'Fate and Destiny in The Sun Is Also a Star' – The Features of Narration in the Novel and the Filmscript

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Olivia Chanel Furmanski; [2020]
    Nyckelord :Fate and Destiny; Narration; The Sun Is Also a Star; Literature; Narrative Situation; Thought Representation; Screenplay; Filmscript; Nicola Yoon; Tracy Oliver;

    Sammanfattning : In this paper, I analyze and compare the novel The Sun Is Also a Star by Nicola Yoon with the filmscript by Tracy Oliver for the 2019 movie adaptation. First, I demonstrate how the narrative in The Sun Is Also a Star deals with the literary ideas of fate and destiny and how scholars have defined the concepts. LÄS MER

  3. 3. Ett Fönster Till 80-talet – En visuell analys av nostalgi i serien Sex Education

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hedvig Jahre; [2020]
    Nyckelord :nostalgi; anakronism; tonårsgenre; highschoolfilm; 80-tal; visuell analys; filmteori; mise-en-scene; nostalgia; anachronism; teen genre; high school movie; 80s; visual analysis; film theory;

    Sammanfattning : Vår samtid genomgår stora förändring i allt från digitalisering till klimatpåverkan och ett resultat av detta är vår längtan efter att få uppleva och ta del av innehåll som påminner oss om en svunnen tid. Nostalgiska inslag finns i många delar av vårt samhälle och denna uppsats undersöker hur ett tidigare decennium representeras i en samtida medieprodukt och bidrar till en nostalgisk upplevelse. LÄS MER

  4. 4. Realistiskt eller överdrivet? : En studie om uncanny valley i animerad film

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :My Helmisaari; Tintin Torin; [2019]
    Nyckelord :Animation; Uncanny Valley; Empati; Film.;

    Sammanfattning : Till följd av snabba framsteg inom animeringsteknik har möjligheten att skapa realistiska datorgenererade karaktärer resulterat i att fenomenet uncanny valley eller på svenska kusliga dalen, som tidigare endast nämnts i samband med robotik, också visat sig existera i animerad film. Uncanny valley beskriver den subjektiva punkten när en virtuell karaktär uppfattas för realistisk eller människolik vilket leder till att den emotionella responsen hos betraktaren blir negativ istället för empatisk och engagerande. LÄS MER

  5. 5. Musikvideon som marknadsföringskanal : En kvantitativ studie om ungdomars syn på produktplacering i musikvideor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vendela Lundberg; Arvid Ekelöw; [2019]
    Nyckelord :Product placement; Music video; Brand evaluations; Cognitive fit; Affective fit.; Produktplacering; Musikvideo; Varumärkesutvärdering; Kognitiv överensstämmelse; Affektiv överensstämmelse;

    Sammanfattning : Användandet av produktplacering som marknadsföringsmetod har ökat med åren, inte minst då konsumenter allt mer aktivt undviker traditionell marknadsföring. Genom att utnyttja produktplacering kan man väva in reklambudskap i handlingen på ett sätt som gör den oundviklig. LÄS MER