Sökning: "effekter kompetensutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden effekter kompetensutveckling.

  1. 1. Specialistundersköterskekompetens-vilka effekter innebär det för undersköterskor, ledare och organisation?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lidia Bringsén; [2024]
    Nyckelord :Specialistundersköterska; kompetensutveckling; organisation; lärande; arbete; ledare; gruppen; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen riktar jag min uppmärksamhet på specialistundersköterskekompetensutbildningen och vilka effekter den i första hand har för de deltagande undersköterskor som genomförde utbildningen. Jag analyserar även specialistundersköterskornas interaktioner med ledare och grupp, samt ledarens funktion i processen. LÄS MER

  2. 2. Operationsteamets erfarenheter av simulering för att träna icke-tekniska färdigheter

    Magister-uppsats,

    Författare :Anna Qwinth; Tove Nyström Johansson; [2023-06-28]
    Nyckelord :Crisis Resource Management; erfarenheter; icke-tekniska färdigheter; kommunikation; operationsteam; patientsäkerhet; simulering; teamarbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Operationsteam verkar i en riskfylld miljö. Operationssjukvården utgörs av komplexa samband mellan högteknologiska processer, vilket gör att operationsteam behöver samverka och prestera under utmanande förhållanden. För den kirurgiska patienten innebär detta ett flertal risker. LÄS MER

  3. 3. Förhoppningar och fallgropar med ett tillitsbaserat arbetssätt : En fallstudie inom en svensk kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Minette Stare; Marie Edberg; [2023]
    Nyckelord :New Public Management; trust-based management; trust; autonomy; responsibility; organizational commitment; affirmation; relatability; job satisfaction; productivity; competence development; motivation; participation; New public management; NPM; tillitsbaserad styrning och ledning; TBSL; tillit; autonomi; ansvar; organisatoriskt engagemang; bekräftelse; relaterbarhet; arbetstillfredsställelse; produktivitet; kompetensutveckling; återkoppling; motivation; deltagande;

    Sammanfattning : Den offentliga sektorn har länge kännetecknats av styrning och kontroll, där de använt den affärsliknande styrmodellen New Public Management med syftet att öka effektiviteten. Modellen var kritiserad, som en variant tillsatte därför regeringen 2016 en Tillitsdelegation med syftet att implementera en mer tillitsbaserad styrning och ledning. LÄS MER

  4. 4. "Drama är nyckeln till lärande." : Förskollärarens erfarenheter av drama med de yngsta barnen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreea-Daniela Popescu; [2023]
    Nyckelord :Youngest preschool children; Drama pedagogy; Preschool teacher; Interview study.; dramapedagogik; förskollärare; yngsta förskolebarn; intervjustudie;

    Sammanfattning : Dagens förskolor möter ständigt de allra yngsta barnen i åldrarna 1-2 år och förskolans utbildning ska lägga grunden för ett livslångt lärande. I förskolans utbildning ingår undervisning som ska genomsyras av utforskande och upplevelser, därtill estetiska uttryskformen drama ingår i förskollärarens arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Högläsning är inte bara en fruktstund : En kunskapsöversikt om interaktiv högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ylva Russberg; Hélen Phan; [2023]
    Nyckelord :dialogisk högläsning; F-3; interaktiv högläsning; kroppslighet och sinnlighet; literacy; språkutveckling;

    Sammanfattning : Svenska elevers resultat inom läsning har under de senaste åren sjunkit. Läsdelegationen poängterar att det behövs läsfrämjande insatser för både elevers läsförmåga och läsmotivation. LÄS MER