Sökning: "effektiv konkurrens"

Visar resultat 1 - 5 av 163 uppsatser innehållade orden effektiv konkurrens.

  1. 1. Strategi och ekonomistyrning i en bransch i mognadsfas: En fallstudie av Padelföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Melvin Borneklint; Benjamin Borneklint; [2023-08-30]
    Nyckelord :Mognadsfas; ekonomistyrning; strategier; konkurrens;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Strategi definieras som en plan för att uppnå en unik position på marknaden och för att skapa konkurrensfördelar. Organisationer kan genom väl uttänkta strategier skapa konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER

  2. 2. Kommunernas Dilemma En kvalitativ studie om privatiseringen av de svenska stadsnäten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Larsson; Anton Berg; [2023-02-27]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera varför vissa svenska kommuner sålt sina fiberstadsnät till privata aktörer och därefter lyfta potentiella framtida utmaningar dagens fibermarknad kan stå inför. Uppsatsen har genomfört intervjuer med respondenter från kommuner som sålt sina stadsnät, IP-Only som privat aktör, Helsingborgs kommun som inte sålt sitt stadsnät och branschexperter från Svenska Stadsnätsföreningen och Post- och Telestyrelsen. LÄS MER

  3. 3. How is knowledge transfer management used to improve efficient use of human potential? : A case study of knowledge management at a Swedish manufacturing company

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Tuva Fors; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Within the manufacturing industry, optimising resource utilisation is crucial for strengthening competitive advantage. However, the significance of acknowledging organisational knowledge as a valuable resource is often overlooked. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER

  5. 5. Hedersrelaterat våld och förtryck : En analys av det nya hedersbrottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Selma Sahinovic; [2023]
    Nyckelord :Heder; Hedersbrott; Våld och förtryck; Hedersrelaterad brottslighet; Hedersförtryck; Juridik;

    Sammanfattning : Sedan 1990-talet har hedersvåld och förtryck uppmärksammats som ett samhällsproblem. För att förhindra hedersrelaterat våld och förtryck har lagstiftaren vid åtskilliga tillfällen vidtagit straffrättsliga åtgärder. LÄS MER