Sökning: "effektiv ordinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden effektiv ordinlärning.

  1. 1. Förutsättningar för effektiv ordinlärning på gymnasiet : En interventionsstudie med testbaserat lärande och hur elevers inlärning påverkas av kognitiva förmågor och mental uthållighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ellinor Renberg; Marie Friberg Hallberg; [2023]
    Nyckelord :Adaptivt testbaserat lärande; TEXI; METQ; kognitiva förmågor; mental uthållighet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how students learn new words most efficiently by using three different methods: retrieval practice, adaptive retrieval practice and the traditional re-reading of words. The study will also examine which of the methods that is most efficient for students with language vulnerability. LÄS MER

  2. 2. Ordinlärning : En undersökning av några mekanismers inverkan på ordinlärning för elever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Kling; Elinda Storck; [2020]
    Nyckelord :Phonotactic probability; neighbourhood density; vocabulary; working memory; phonological ability; phonological processing ability; Fonotaktisk sannolikhet; grannordstäthet; vokabulär; arbetsminne; fonologisk förmåga; fonologisk bearbetningsförmåga.;

    Sammanfattning : Ordinlärning är en viktig förutsättning för all kunskapsinhämtning. Som speciallärare träffar vi elever som behöver hjälp att utveckla sitt ordförråd och för att kunna ge bästa möjliga stöd behöver vi förstå mekanismerna bakom ordinlärning. LÄS MER

  3. 3. Minneskedjemetoden som ordinlärningsstrategi : En jämförelse mellan minneskedjemetoden och listmodellen för elever i årskurs 9 som studerar franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elias Swärd; [2020]
    Nyckelord :keyword mnemonics; minneskedjemetoden; ordförrådsutveckling; franska; undervisningsmetoder; ordinlärning;

    Sammanfattning : I denna studie studerades effekten av minneskedjemetoden på svenska studerandes förvärv av ordförråd. Ett experiment genomfördes med 19 elever i två klasser för 14 franska ord. Den ena klassen instruerades att använda minneskedjemetoden, medan den andra fick instruktioner om att använda listmodellen. Grupperna testades efter en vecka. LÄS MER

  4. 4. Tiden är knapp. Finns det genvägar till ett stort ordförråd? : En studie av lärares kunskaper i konstruktionsorienterad undervisning och lexikogrammatik på grundläggande och gymnasienivå i svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ylva Karlegärd Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Ordinlärning; andraspråk;

    Sammanfattning : Bakgrund Undersökningen i denna uppsats behandlar ordinlärning i undervisningsgrupper på grundläggande och gymnasienivå i svenska som andraspråk. Ett stort ordförråd behöver på kort tid byggas upp och undervisningen måste därför vara effektiv och genomtänkt. LÄS MER

  5. 5. Att lära sig ordförråd med direktmetoden : Ett experiment med en aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Federica Marchetti; [2019]
    Nyckelord :direktmetoden; ordinlärning; målspråket; kommunikationsstrategier; aktivitet för att lära sig ord; sammanhanget;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur ordförråd kan undervisas med direktmetoden. Ett experiment gjordes med en klass eleverna i årskurs 9 för att testa en aktivitet som inspirerades av den så kallade direktmetoden. LÄS MER