Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Model Predictive Urea Dosing Control Strategy for Heavy-Duty Diesel Vehicles
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Stricter requirements on the reduction of Nitrogen Oxides (NOx) in the emissions of heavy-duty diesel vehicles drives development for more efficient aftertreatment systems. An ammonia covered catalyst is one of the most successful technologies in reducing NOx by converting it into the harmless byproducts water and nitrogen. LÄS MER
2. Identifying risks of AdBlue spray on stainless steel surfaces
Master-uppsats, KTH/KemiteknikSammanfattning : Utsläppskontroll, reglerad av allt strängare lagstiftning, ställer höga krav på utvecklingen av noggranna efterbehandlingssystem för avgaser. När det gäller utsläpp från dieselmotorer utgör NOx-minskning en av de största utmaningarna. För tunga fordon tacklas denna utmaning ofta genom ett SCR-system. LÄS MER
3. Development of Acoustic Simulations using Parametric CAD Models in COMSOL
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : With constantly changing regulations on emissions, heavy commercial vehicles manufacturers have to adapt for their products to preserve their quality while meeting these new requirements. Over the past decades, noise emissions have become a great concern and new stricter laws demand companies to decrease their vehicle pass-by noise target values. LÄS MER
4. CFD Simulation of Urea Evaporation in STAR-CCM+
Master-uppsats, Linköpings universitet/Mekanisk värmeteori och strömningsläraSammanfattning : Diesel engines produce large amounts of nitrogen oxides (NOX) while running. Nitrogen oxides are highly toxic and also contribute towards the formation of tropospheric ozone. LÄS MER
5. Undersökning av EGR-system i singelcylinder-provcell – med fokus på ökad tillgänglig EGR-mängd
M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Dagens förbränningsmotorer ställs inför allt högre krav på att minimera de miljöfarliga restprodukter som förbränningen av luft och bränsle ger upphov till. Efterbehandlingssystem har utvecklats i olika former för detta ändamål, där en utav dessa är EGR: Exhaust gas recirculation som bygger på att en del av motorns avgaser överförs tillbaka in i motorn och minskar bildningen av termiska kvävoxider. LÄS MER